FrågaFAMILJERÄTTBodelning01/05/2024

Särbo bodelning av bostad

Jag och min fru är gifta men är f.t. särbo i Stockholm, inom tullarna. Hon bor i en 2-rums HR på 61m2. Jag bor i en BR 32m2 inköpt aug-23 för 3,6 milj, varav vi (50/50) har lån 1,6 i bank . Vi står bägge på hyreskontraktet och vi äger bägge bostadsrätten 50/50. Det lutar nu mot skilsmässa. De enda pengarna vi har är insatsen 2 milj i bostadsrätten. Vi måste ju ha ett fortsatt varsitt boende efter en skilsmässa. Allt är giftorättsgods. Vid skilsmässan måste jag ge henne värdet av halva bostadsrätten? Då måste jag sälja den så hon får sin miljon, och jag måste då köpa ny billigare lägenhet långt utanför Stockholm, allt medan hon får ha kvar sin stora tvåa mitt i Stockholm city med 1 milj på banken. I detta fall , borde det inte tas hänsyn till bägges boendevärde på något sätt, att det i bodelningskontraktet åsätts något värde för den exklusiva hyresrätten, så att jag kanske kan få bo kvar ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att använda mig av Äktenskapsbalken (1987:230), förkortat ÄktB, för att svara på din fråga.

Bodelning och värdering

Vid en skilsmässa i Sverige beräknas alla tillgångar och skulder hänförliga till tillgångarna. Det eventuella överskottet som blir över läggs samman och delas lika mellan makarna (11 kap. 2-3 §§ ÄktB). Det innebär att värdet av de tillgångar som ni har ska delas, vilket inkluderar bostadsrätten, men inte värdet av hyreslägenheten eftersom det inte ägs av någon av er, endast hyrs.

I ditt fall, eftersom ni äger bostadsrätten tillsammans och det är den enda tillgången med ett betydande värde, skulle en vanlig bodelning innebära att ni delar på värdet av bostadsrätten. Om bostadsrätten är den enda tillgången ni båda har, stämmer din beräkning att ni ska få en miljon var. Du skulle då behöva sälja bostadsrätten för att betala din frus andel. En make som vid bodelning inte fått ut hela sin andel, har en fordran på den andra maken för bristen (11 kap. 11 § ÄktB). Du skulle då få en skuld gentemot din fru.

Alternativ till försäljning
Du behöver inte nödvändigtvis sälja bostadsrätten för att betala hennes andel, men du måste hitta ett sätt att få fram den summa som krävs för att lösa ut henne. Här är några alternativ:

  1. Refinansiera bostadsrätten: Du kan undersöka möjligheten att ta ytterligare lån med bostadsrätten som säkerhet för att betala din fru hennes andel. Detta kräver att banken godkänner en större belåning, och du behöver kunna visa att du har betalningsförmåga.
  2. Betala ut henne över tid: Om din fru är öppen för det, kan ni komma överens om en betalningsplan där du betalar henne hennes andel i delar under en bestämd tid. Detta kan innebära att du inte behöver sälja bostadsrätten direkt.
  3. Andra tillgångar: Om du har andra tillgångar som kan täcka beloppet, eller om du kan förhandla om att överlåta andra tillgångar till henne som en del av bodelningen, kan detta vara ett alternativ.
  4. Behålla andelen: Ni kan komma överens om att din fru behåller sin andel i bostadsrätten och får ut den vid en framtida försäljning eller bodelning vid din eventuella bortgång.

Viktigt att komma ihåg att dessa alternativ är förhandlingsfrågor!

Avslut

Om du har fler frågor om ditt ärende är du välkommen att höra av dig till mig på alexander.martensson@lawline.se, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig ytterligare. Jag rekommenderar att du söker vidare juridisk rådgivning från vår ordinarie byråverksamhet för att diskutera dina alternativ och få hjälp med att förhandla en rättvis bodelning som tar hänsyn till båda era boende- och ekonomiska behov.

Med vänlig hälsning,

Alexander MårtenssonRådgivare