Särkullbarn arvsrätt

Hej!

Här kommer frågan, det är lite invecklat....

Jag är mor till två barn. separerade från fadern för många år sedan.

Fadern har nu gift om sej. Han har 3 biologiska barn sedan innan, hon har 5 sedan innan. Vem ärver huset om han går bort först? Förstår att hon kanske får bo kvar i huset, men sedan? vad händer då? Får hennes 5 barn o mannens 3 barn dela på huset.....eller övertar mannens barn huset?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en person som är gift avlider är huvudregeln att maken ärver alla dennes tillgångar, detta framgår av 3 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB). Andra arvingar till exempel gemensamma barn, föräldrar eller syskon till den avlidne får då det man kallar för efterarvsrätt. De har fortfarande rätt till arv men först när den efterlevande maken dör.

Det finns dock ett viktigt undantag som blir aktuellt när den avlidne maken har barn som inte är barn till den efterlevande maken, dessa kallas för särkullbarn. Särkullbarns arvsrätt går före den efterlevande maken, 3 kap. 1 § 2 mening ÄB. Detta innebär i ditt fall att om fadern till dina barn skulle avlida först har hans barn rätt att få ut sitt arv direkt. De behöver alltså inte låta hans maka bo kvar i huset så länge hon lever om hon inte har möjlighet att köpa ut dem.

Barnen kan dock välja att avstå från sitt arv till förmån för den efterlevande maken. I detta fall kommer de betraktas på samma sätt som gemensamma barn, 3 kap. 9 § ÄB. Den efterlevande maken ärver då allt först och de får efterarvsrätt.

Vad gäller hur husets värde skulle fördelas kommer inte alla barnen att dela rakt av på huset eftersom de inte ärver samma personer. Förutsatt att huset ägs till hälften av vardera maken kommer deras barn få dela på deras del av huset.

Vänligen,

Jenny WärnerupRådgivare