Särkullbarn och arv

Jag ska gifta mig med en man som ej har egna barn. Jag har 3. Han kommer upprätta ett testamente där mina barn ärver honom när han går bort. Om jag då inte är i livet. Men om jag går bort måste han dela mitt arv med de. Kan jag i ett testamente be de bortse från sin lagliga lott i väntan på hela arvet när han går bort eller kommer de att få den ändå? Vi talar inga direkta summor här, det rör sig om en bostad. Vill ju säkra att han kan bo kvar om jag går bort...

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja en sådan önskan är möjlig att göra i ett testamente, men det kan fortfarande inte hindra dina barn från att begära ut deras laglott direkt efter din bortgång. De har valet att begära ut sin del direkt eller så kan de välja att vänta till förmån för maken och då ha rätt att ta del i efterarv när maken gått bort.

I förhållande till din nya man är dina barn särkullbarn och de har alltid en rätt att få minst sin laglott när deras förälder (du) går bort, om de inte avvaktar till förmån för den efterlevande 3 kap 1 § ärvdabalken.

I vilket fall får du givetvis uttrycka din vilja i ditt testamente.

Med vänlig hälsning
Lisa OlssonRådgivare