Särkullbarns rätt till arv

hej min far avled för några år sen men jag har inte fått något arv efter honom jag är inte adopterad minfar hade barn å var gift med en annan har jag någon rätt att få ärva hur går man till väga i så fall tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv hittar du i Ärvdabalken (ÄB).

Jag tolkar din fråga som att personen som din pappa var gift med inte är din mamma samt att din pappa har barn med denna person.

Testamente
En grundläggande fråga som alltid måste beaktas när det gäller arvsfrågor är om det finns något testamente från personen som avlidit. Eftersom det inte framgår i din fråga om så är fallet kommer jag utgå från att något testamente inte finns.

Vem har rätt till arv?
I ÄB 2 kap 1§ anges att bröstarvingar ärver efter den avlidne. Med bröstarvingar menas den avlidnas barn, barnbarn och släktingar i rakt nedåtstigande led. Detta innebär alltså att du och ditt/dina syskon har rätt att ärva efter er far.

Efterlevande makes arvsrätt
När en gift person dör är huvudregeln att den efterlevande maken ärver den avlidnes kvarlåtenskap med försteg, vilket innebär att barnen får vänta på sitt arv tills den efterlevande maken avlidit, ÄB 3 kap 1§ 1st.

Särkullbarns arvsrätt
Det finns dock ett undantag från huvudregeln att efterlevande make ärver med försteg då den efterlevande maken inte ärver före särkullbarn, ÄB 3 kap 1§ 1st. Med särkullbarn menas barn som inte är makarnas gemensamma. Eftersom jag tolkat det som att personen som din pappa var gift med inte är din mamma är du ett särkullbarn. Detta innebär att du har rätt att få ut din arvslott efter din far omedelbart, dvs. före den efterlevande maken. Du har också möjlighet att avstå från arvet och istället få ut arvet efter att den efterlevande maken avlidit, ÄB 3 kap 9§.

Boutredningsman
I ÄB 18 kap 1§ anges att efterlevande make och bröstarvingar gemensamt ska förvalta dödsboets egendomar under utredning. Är det däremot så att förvaltningen inte görs ordentligt eller om det uppstår motstridigheter kring fördelningen av arvet så ska antingen den efterlevande maken eller någon av bröstarvingarna begära en boutredningsman, ÄB 19 kap 1§. Boutredningsmannen utreder vilken egendom som finns i boet. Eftersom du inte har fått ditt arv från din far och det gått några år sedan din far avled råder jag dig att kontakta en boutredningsman.

Sammanfattningsvis
Eftersom du är ett särkullbarn har du rätt att få ut din arvslott från din far omedelbart. Då det gått några år sedan din far avled och du ännu inte har fått ditt arv så råder jag dig att kontakta en boutredningsman som utreder vilken egendom som finns i boet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Elin ForsbergRådgivare