Särkullbarns rätt till laglott och efterarv

Om jag testamenterar bort mitt arv till min make med efterarvsrätt för mina särkullbarn i enlighet med deras laglott - kan särkullbarnen fortfarande kräva jämkning av testamentet enligt 7:3? (Alltså få ut sin laglott direkt). Ifall detta sker - har de då fortfarande rätt till efterarv när min make (som jag har gemensamma barn med) avlider?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Regler rörande arv och testamente återfinns i ärvdabalken (ÄB).

Huvudregeln är att särkullbarn ärver sin förälder direkt och att förälderns make endast kan ärva allt genom att särkullbarnet avstår sitt arv till förmån för efterlevande make och får då rätt till arv när efterlevande make dött (se 3:1, 3:2 och 3:9 ÄB för mer information om detta).

Genom att skriva ett testamente om orubbat bo visar föräldern på sin vilja, vilket i många fall är vägledande för barnen. Men särkullbarnets rätt till arv är ett väldigt starkt skyddat. Som du själv tog upp så kan ett särkullbarn enligt 7:3 ÄB begära jämkning av testamentet för att få ut sin laglott även om det i testamentet står att de ska vänta med att ta ut sitt arv tills efterlevande make gått bort.

I regel har särkullbarn rätt till efterarv från dig när din make gått bort om du väljer att testamentera till din make med fri förfoganderätt.

Mitt tips till dig ifall du inte vill att särkullbarnen ska kräva ut sin laglott på direkten är att du i ditt testamente skriver ett önskemål om att barnen ska avstå sitt arv till förmån för efterlevande make. Du kan även för att markera din önskan i testamentet skriva att rätten till efterarv förvinner om ett barn går emot denna önskan och ändå kräver ut sin laglott. Då får barnet endast laglotten och har alltså ingen rätt till efterarv.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare