Särskullbarns arvsrätt och möjligheten för orubbat bo

Hej,

Min man och jag är gifta sedan 6 år tillbaka.

Min man har tre barn sedan tidigare äktenskap, men jag har inga barn och vi har inga

gemensamma barn.

Min fråga är nu hur och vad har särkullbarnens arvsrätt till om min man skulle avlida före mig?

Och hur stor del ärver dom i så fall av mig som efterlevande?

Bör vi skriva något testamente som gör att jag kan få sitta kvar i s k orubbat bo?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Regler rörande arv och testamente återfinns i ärvdabalken (ÄB).

Om din man skulle avlida innan dig så har särkullbarn en väldigt starkt rättighet som innebär att de har rätt att få ut sin arvslott direkt, detta till skillnad från gemensamma barn som inte får ut sitt arv förrän båda föräldrar gått bort (enligt 3:1 ÄB).

När en make dör görs en bodelning där makarnas giftorättsgods delas upp mellan dem. Giftorättsgodset delas då upp på hälften var mellan efterlevande make och den dödes dödsbo som då blir dennes kvarlåtenskap. Barnen ärver då hela hans kvarlåtenskap med 1/3 var. De har i detta läge ingen rätt till arv från dig.

Om ett testamente istället skrivs där efterlevande make ska ha rätt att sitta i orubbat bo kan detta anses som ett önskemål från föräldern. Ett särkullbarn kan nämligen enligt 7:3 ÄB begära jämkning av testamente och på så sätt ha rätt till sin laglott (laglotten är hälften av arvslotten, alltså 1/6 var av kvarlåtenskapen). I regel har då särkullbarn rätt till resterande efterarv från sin förälder när du gått bort om din make väljer att testamentera till dig med fri förfoganderätt.

Mitt tips till er ifall ni inte vill att särkullbarnen ska kräva ut sin laglott på direkten är att ni i testamentet skriver ett önskemål om att barnen ska avstå sitt arv till förmån för efterlevande make, så du får sitta kvar i orubbat bo. I testamentet kan även önskan markeras ytterligare genom att skriva att rätten till efterarv förvinner om ett barn går emot denna önskan och ändå kräver ut sin laglott. Då får barnet endast laglotten och har alltså ingen rätt till efterarv.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare