Semester och föräldraledighet

Om jag jobbar 100% och går ner i tid för att vara föräldraledig 16 % och sedan vill ta ut en semester dag är det korrekt att de ska dra 1.25 semesterdag då? Det blir ju ren diskriminering när man har rätt att gå ner i tid för att vara hemma med sina barn tills de är 8 år. Ska jag då bli drabbad av semester att det blir mindre semesterdagar också? Hur tänker man där? Förstår om man går ner i tid och inte är föräldraledig att de drar mer på semestern eftersom de är mindre jobbdagar.

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Du har ställt en arbetsrättslig fråga rörande semester. Bestämmelser rörande semester återfinns i Semesterlag (1977:480). Jag kommer i mitt besvarande av frågan förutsätta att det inte finns något kollektivavtal som ändrar förutsättningarna i och med att något sådant inte har nämnts.

Semester tjänas in under intjänandeåret, vilket är året före semesteråret. Ett intjänandeår eller ett semesterår är räknat från första april ett kalenderår till sista mars efterföljande kalenderår, se 3 § SemL. Ett kollektivavtal kan förlägga intjänandeåret respektive semesteråret mellan andra månader så länge som det motsvarar ett helt kalenderår, det vill säga tolv månader. Det innebär att semestern som du tar ut i dag har du förvärvat rätten till mellan 1 april 2017 till 31 mars 2018. Beroende på om du redan har gått ner i tid eller ska gå ner i tid framöver är det viktigt att notera att semesterdagarna kan ha olika värde i form av timmar. Jag kan ge ett exempel. I fall där du arbetar heltid har du en genomsnitt på arbetsdagarna om åtta timmar. Arbetar du istället deltid om 50 procent innebär det att du har ett genomsnitt på arbetsdagarna om fyra timmar. Det innebär att eftersom att semesterdagar utgör hela dagar, enligt 3 a § SemL, kommer det leda till att du behöver åtta timmar för en semesterdag vid heltid respektive fyra timmar för en semesterdag vid deltid om 50 procent. Det som jag har nämnt kan få annan utgång genom kollektivavtal.

Sammanfattningsvis har svårt att se att det är möjligt för din arbetsgivare att dra en och en fjärdedels semesterdag per semesterdag när du har gått ner i tid. Jag råder dig först och främst att tala med din arbetsgivare om du kan få en anledning till att de drar mer än en semesterdag för dig som delvis är föräldraledig. I andra hand råder jag dig att om du är medlem i en arbetstagarorganisation kontakta representant därifrån som kan hjälpa dig närmare i ditt fall. Om du därutöver är i behov av ytterligare juridisk expertis rekommenderar jag dig att du kontaktar våra jurister som kan bistå dig i ärendet.

Med vänlig hälsning,

Ludwig IvarssonRådgivare