Serviceskyldighet

Hej

Jag körde en bil utan körkort och fick då böter från polisen på 1500 kr. Efter det har jag skapat körkortet och jag kör nu lagligt för tre månader. För tio dagar sedan har transportstyrelsen skickat till mig en labb som ska fyllas i det varför har jag kört olagligt innan och hur mycket behöver jag mitt körkort i arbetet. Just nu jag vet inte hur ska fylla på det och vet inte heller om transportstyrelsen återkalla mitt körkort kommer jag få det igen eller ska jag göra om kunskapsprov och körprov? Jag behöver hjälp med att fylla på pappret.

Hoppas att jag få svar på min fråga.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Av informationen i din fråga är det inte möjligt för mig att besvara huruvida Transportstyrelsen kommer att återkalla ditt körkort eller om du kommer att behöva göra om körkortsproven. Jag kan däremot ge dig rådet att be Transportstyrelsen om hjälp med att fylla i blanketten och be dem svara på de frågor som du har om ärendet. Transportstyrelsen är en förvaltningsmyndighet och de är skyldiga att beakta serviceskyldigheten (förvaltningslagen 6 §). Det innebär att de är skyldiga att hjälpa dig i viss utsträckning. Att fylla i olika papper är en typisk sådan sak som myndigheten ska hjälpa dig med. Myndigheten bör även se till att du förstår innebörden av beskeden som de lämnar.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Fredrik AnstrinRådgivare