Sexchattning med 16 åring

Är det olagligt att ha nästintill sexchattat, dvs att man visar ett intresse för att vilja göra det, med en 16 åring när man själv är 17(fyller 18 det året)? Båda parterna ville men sen blev jag blockad när dem fick min ansiktsbild, blir bara lite paranoid om jag gjorde något fel här.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Till att börja så skall jag nämna att den generella åldersgränsen gällande sexualbrott är 15 år. Dock finns några undantag, men inte relevanta till denna situationen.

Låt mig nu redogöra för vilka brott som skulle kunnat omfattats.

Om någon över 15 år har samlag, eller annan sexuell handling jämförbar med samlag, med en person under 15 år utgör det brottet våldtäkt mot barn enligt 6 kap. 4 § brottsbalken

    Dock skulle chattning inte täcka detta kravet eftersom det inte utgör samlag och inte heller uppfyller kravet om jämförbar handling. Vidare är ni båda över 15 år.

Dock kan andra handlingar än samlag fortfarande utgöra brott. Andra sexuella handlingar än de som nämnts ovan skulle därmed utgöra sexuellt övergrepp mot barn om det var mot någon under 15 år, enligt 6 kap 6 § brottsbalken. Dock går det att se genom domstolsavgöranden att dessa handlingar vanligen avser att ett barn tvingats till att utföra övergrepp mot sig själv genom webbkameror och likande.

    Det skulle kunnat vara relevant om bilder och videor blivit skickade er emellan och liknande. Dock fortfarande så är ni båda över 15 år.

Ett annat brott som kan täcka flera olika handlingar skulle vara sexuellt ofredande som enligt 6 kap 10 § brottsbalken omfattar när ett barn blir berört eller tvignat till att delta i någon handling med sexuell innebörd. Det skulle därmed kunna täcka konversationer som har en slags sexuell innebörd.

  Dock är det fortfarande så att ni båda är över 15 år.

       Sexuellt ofredande kan dock vara relevant även när man är över 15 år och det gäller handlingar som att blotta sig för någon genom exempelvis en bild, eller på annat sätt väcka obehag eller kränka någons sexuella integritet. Dock är det svårt att avgöra ifall sexchattning skulle utgöra sexuellt ofredande, det beror lite på situationen och omständigheterna.

Slutligen skulle det kunnat utgöra brottet kontakt för att träffa ett barn i sexuellt syfte enligt 6 kap 10a § brottsbalken. Det är nämligen ett brott att rent av föreslå eller stämma träff för att begå någon av de handlingar som jag diskuterat ovan. Dock är det så att i din situation är ni båda över 15 år så det är inte ett brott.

Slutsats:

Sexchattningen skulle alltså kunna utgöra något brott, dock i din situation var ni båda över 15 år vilket innebär att dessa brott inte är uppfyllda. Dock är det viktigt att tänka på att samtycke kan dras tillbaka och ångras när som helst vilket innebär att personen har full rätt att avsluta konversationen och inte vilja chatta längre. Chattning utan samtycke speciellt om det pågår efter någon uttryckt att de inte längre vill delta skulle kunna utgöra någon form av sexuellt ofredande.

Linus NilssonRådgivare