Ska äldre kodning och nyare kodning i program anses ha överlåtits till beställaren, eller är det fråga om licensavtal?

<p>Hej, </p><p>jag har utvecklat programvara åt kund, där stor del av programvaran är min egen tidigare produkt. (kallad Gamla Programvaran). Nya produkten består då dels av mitt gamla och dels av det nya. För detta får jag en royalty när kund säljer den nya programvaran/tjänsten. </p><p>I vårt avtal står det "Producenten upplåter härmed till Beställaren en kostnadsfri, icke-exklusiv, oåterkallelig samt vidareupplåtbar licens till Gamla Programvaran". </p><p>De till kund nyutvecklade delarna är avgränsade nya delar, kallat den Nya programvaran. Där anges i avtalet att "Äganderätten till Utvecklingsarbetet och Nya Programvaran (inklusive källkoden och Dokumentationen) och alla därtill knutna rättigheter tillhör Beställaren ensam."</p><p>Under ett par år har jag pga royaltyintäkter uppdaterat programvaran med nya versioner, där dels min gamla del och dels de nya delarna, och ev "gemensamma" delar har uppdaterats med nya versioner - utan särskilt påkallat av kund/beställare. Varit till gagn för både mig och kund med bättre produkt.</p><p>Samtidigt haft supportavtal med kunden, som anger jag ska "svara för dels löpande teknisk support (mail/tel.) påkallad av Beställarens kunder, dels löpande programunderhåll". (ett par tim./vecka).</p><p>Tidsmässigt dock bara liten del jämfört utveckling nya versioner. Frågor:</p><p>* Kan kund som de gör nu hävda att de äger hela den nya Produkten, pga underhållsavtal ovan?</p><p>* Kan kund begära ut senaste komplett källkod nu, trots ursprunglig beställning godkänts och levererats?</p><p>Hälsningar</p>

Lawline svarar

<p>Hej!</p><p>Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!</p><p>I det följande avser jag behandla innebörden av upphovsrätt, ekonomisk och ideell rätt, huruvida datorprogram kan omfattas av upphovsrätt, vem som är upphovsrättshavare i detta fall, samt huruvida upphovsrätten kan övergå.</p><p><b>Upphovsrätt</b></p><p>För att ett verk ska omfattas av upphovsrätt ska verket enligt 1 § lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL) ska verket vara självständigt och originellt härröra från upphovsmannen själv, samt vara ett resultat av hans personliga, skapande insats. Med det menas att verket ska ha så kallad verkshöjd; en viss grad av självständighet och originalitet, som skiljer verket från allt annat som funnits tidigare.</p><p><b>Ekonomisk och ideell rätt</b></p><p>Upphovsrätten är uppdelad i en ekonomisk rätt och en ideell rätt. Den ekonomiska rätten innebär att man som ägare av rättigheterna till ett verk kan sprida det vidare genom exemplarframställning, offentliggörande av verket och att man kan ta betalt för detta. Den ideella rätten, även kallad kränkningsrätten, kan inte överföras till en förvärvare. Detta innebär att även om upphovsmannen har överlåtit sin ekonomiska rätt till någon annan så har den ursprungliga skaparen ändå rätt att inte behöva se sitt verk kränkt i något sammanhang som de inte samtycker till och rätten att bli namngiven som skaparen av verket.</p><p><b>Datorprograms upphovsrätt</b></p><p>Datorprogram omfattas av upphovsrätt och skyddas som litterära verk. Skyddet av datorprogram avser utformningen av en serie instruktioner eller anvisningar som är avsedda att förmå en dator att direkt eller indirekt ange eller utföra en speciell funktion eller uppgift eller uppnå ett speciellt resultat. Vad som skyddas är alltså programmets källkod eller objektskod; programmets utformning. Rätten uppkommer i och med skapandet av verket och det behöver alltså inte ske någon registrering eller liknande. I dina rättigheter som upphovsman ingår bland annat ensamrätterna att framställa exemplar av verket och att göra det tillgängligt för allmänheten.</p><p><b>Vem är upphovsrättsinnehavare?</b></p><p>Om upphovsrätt till programvaran föreligger, är nästa fråga som behöver avgöras vem som innehar denna upphovsrätt. Det finns inga uttryckliga regler som besvarar hur denna fråga ska lösas. Inom upphovsrätten är det den som skapar ett verk som blir rättighetsinnehavaren till detta, men inom arbetsrätten är utgångspunkten att det är arbetsgivaren som blir rättighetsinnehavare till de verk som arbetstagaren skapar i sitt arbete. Jag förstår emellertid din fråga som att du skapat programmet åt en kund, alltså inte arbetsgivare. Förutsatt att du inte överlåtit verket (detta behandlas nedan), är du alltså innehavaren av upphovsrätten.</p><p><b>Övergång av upphovsrätt</b></p><p>Upphovsrätter kan överlåtas enligt 27 § URL. Dock kan endast den ekonomiska delen överlåtas; inte den ideella. Överlåtelse eller upplåtelse av de ekonomiska rättigheterna avseende upphovsrätt, sker vanligtvis genom avtal mellan upplåtaren och förvärvaren. Sådana avtal kan vara av olika slag, exempelvis avtal varigenom rätten att utnyttja ett verk i visst hänseende upplåts för viss tid (licensavtal) eller överlåts i dess helhet (försäljning). Det är av betydelse att notera, att vid en beställning av upphovsrättsskyddade verk, inbegripet datorprogram, tillhör upphovsrätten fortfarande upphovsrättsmannen och övergår till beställaren endast i den mån så följer av beställningsavtalet (SOU 1985:51 s. 85). Upphovsmannen avsäger sig i sin tur äganderätten, eller möjligen delar av den, till förvärvaren.</p><p><b>Specifikationsprincipen</b></p><p>Specifikationsprincipen omnämns bland annat i <a href="https://lagen.nu/dom/nja/2010s559"><b>NJA 2010 s 559</b></a>. Principen innebär att i de fall en upphovsrätt överlåts ska endast det som specificeras i avtalet överlåtas. Eventuella oklarheter ska tolkas till upphovsmannens fördel. Det finns inget som tyder på att datorprogram skulle vara undantagna denna princip.</p><p><b>Slutsats</b></p><p>Det är min uppfattning att det kan vara fråga om ett upphovsrättsligt verk (datorprogram omfattas av upphovsrätt) och att du ursprungligen är innehavare av upphovsrätten och sålunda de ekonomiska och ideella rättigheterna. Fråga är emellertid huruvida upphovsrätten övergått (överlåtits) till den andra parten. Förvisso är den fråga om <i>en</i><b> </b>produkt. Däremot nämner du att det är fråga om två olika programvaror och att de är avgränsade.</p><p>Beträffande den äldre programvaran är det min uppfattning, att det i avtalet är tydligt att det är fråga om upplåtelse av licens. Det bör sålunda inte kunna tolkas som ett överlåtelseavtal och du bör fortfarande inneha upphovsrätt och ekonomisk/ideell rätt till verket.</p><p>Beträffande den nyare programvaran är det min uppfattning, att det i avtalet är tydligt att det är fråga om överlåtelse av upphovsrätten, eftersom det stadgas att "Äganderätten […] tillhör Beställaren ensam.</p><p>Den så kallade specifikationsprincipen i sin tur, medför att inget annat än den nyare programvaran kan övergå till den andra parten. Detta eftersom den äldre programvaran inte specificeras såsom överlåtelseobjekt i avtalet.</p><p>Det är min uppfattning, med den information som ligger för handen, att den andra parten inte äger hela produkten, utan enbart den nya programvaran.</p><p>Det som kan förändra slutsatsen vore emellertid faktumet, att du nämner att programvaran uppdaterats med nya versioner och att såväl den äldre som den nyare versionen har uppdaterats. Frågan är om detta skulle kunna innebära, att de äldre versionerna har förlorat sin "identitet" och huruvida domstol skulle kunna tolka det som att båda versionerna är nya och alltså ska anses överlåtna.</p><p>Huruvida den andra parten kan begära ut den kompletta programvaran stadgas inte i lag och får främst avgöras med stöd av ert avtal. Regleras inte frågan däri, bör svaret dock vara nekande.</p><p><i>Jag kommer att ringa dig torsdag den 6:e september ca kl. 17.00. Om tiden inte passar kan du mejla mig på pontus.schenkel@lawline.se. Jag föreslår att vi under samtalet utreder saken mer ingående.</i></p><p>Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma till mig på pontus.schenkel@lawline.se!</p>

Pontus SchenkelRådgivare