Ska man betala sin f.d. sambos lån?

Min dotter och hennes fd sambo har precis flyttat isär. Han har ett privatlån till sin pappa på 290 000 kr som användes till bilköp samt insatts på ett tidigare husköp. För ca2 år sedan byggde dom tillsammans ett nytt hus. Skall min dotter vara med och betala på detta privatlån? Lånet togs innan dom blev sambo.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambolagen (SamboL) är tillämplig på frågor kring samboskap och samboförhållandets upphörande.

Vad är samboegendom och annan egendom?

Sambors egendom går att dela upp i två kategorier: samboegendom och annan egendom. Samboegendom är gemensamt bohag eller bostad som har förvärvats för gemensam användning (3 § SamboL). Egendom som inte utgör samboegendom klassificeras som annan egendom.

När ett samboförhållande upphör kan en bodelning göras om någon av samborna begär det (8 § SamboL). I en bodelning är det samboegendomen som ingår och delas lika mellan parterna. Annan egendom ingår inte i bodelningen utan respektive part behåller respektive egendom.

Hur behandlas skulder?

Skulder i ett samboförhållande dras i första hand från annan egendom, dvs av en parts egna egendom som inte ingår i bodelningen. Om det inte finns täckning för skulderna bland den egendomen dras resterande av skulden från samboegendomen och påverkar på så sätt bodelningen (13 § SamboL).

Skall min dotter vara med och betala på detta privatlån?

I första hand kommer din dotters f.d. sambos skulder dras från hans egendom och inte på deras samboegendom som ingår i bodelningen. På så sätt kommer hon inte vara med och betala på lånet.

Om det inte finns täckning för hans skulder bland hans egendom kommer det att dras från samboegendomen. Om så sker innebär det att din dotter kommer att erhålla mindre pengar vid bodelningen eftersom skulden då räknas med. Hon är inte skyldig att betala hans lån, men lånet kan innebära att hon erhåller mindre pengar vid bodelningen än vad hon hade erhållit om lånet inte hade funnits.

Om samborna haft ett kortvarigt förhållande och bodelningen skulle bli oskälig finns det en möjlighet till jämkning. Det skulle kunna innebära att båda parterna behåller respektive egendom och respektive skuld och att ingen bodelning sker, dvs varje part får behålla sin andel (15 § SamboL).

Din dotter ska alltså inte betala av sin före detta sambos lån, men lånet kan komma att påverka hennes andel i vad hon får ut vid en bodelning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare