Ska man gifta sig eller vara sambos och skriva testamente om man vill skydda sin enskilda egendom?

Hej!

Ska vi gifta oss eller vara sambos? Vi har bara känt varandra i ett år, men ska ha barn om en månad. Vi vill vara skyddade om den ena dör, men också skydda våra egna tillgångar såsom företag och sparat kapital om vi skulle separera. Ska vi gifta oss och skriva äktenskapsförord eller vara sambos och skriva testamente?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som sambor har man ingen lagstadgad arvsrätt. Det innebär att om du eller din partner avlider görs en bodelning och den kvarlevande får sin del av bodelningen, men resten tillfaller den avlidnes barn. Äger ni t.ex. en bostad tillsammans innebär det i praktiken att hälften av bostaden tillfaller barn/barnen och den kvarlevande får då lösa ut barnen genom att antingen sälja bostaden och erhålla halva värdet (barnen erhåller resterande halva) eller på annat sätt lösa ut barnen med belopp motsvarande halva bostadens värde. Notera att man inte kan testamentera bort barnens laglott (halva arvslotten). Det går alltså inte att testamentera hela sin kvarlåtenskap till efterlevande sambo utan barnen har alltid rätt till minst ½ av arvslotten.

Gifter ni er däremot har ni lagstadgad arvsrätt och barnen har då istället rätt till arv först när den kvarlevande maken har avlidit. Ni kan då skydda era tillgångar genom äktenskapsord och testamente.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Clara GörrelRådgivare