Ska vi skriva samboavtal och/eller skuldebrev?

Min dotter har idagarna köpt en bostadsrätt tillsammans med sin pojkvän, på kontaktet äger hon 75% och han 25%. Köpeskilling 2 335 000 kr, hon lägger ensam in kontant insatsen 750 000 kr. Gemensamt lån på 1 585 00.

Vad rekommenderas skriva skuldebrev eller samäganderätts avtal samt samboavtal.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Samboavtal respektive skuldebrev har olika rättsföljder, och vilket av det din dotter och hennes pojkvän ska välja beror på vad de vill att det ska få för betydelse.

Sambors gemensamma bostad som de införskaffat för att använda tillsammans utgör samboegendom och ska som huvudregel delas lika mellan samborna vid en eventuell bodelning (exempelvis vid separation). Enligt denna huvudregel tas ingen hänsyn till hur stor del av bostaden som var och en av samborna äger eller hur samborna har skött fördelningen av kontantinsatsen.

Samboavtal
Som sambor har din dotter och hennes pojkvän möjlighet att upprätta ett s k samboavtal. I detta kan de avtala om att bodelning överhuvudtaget inte ska ske vid en eventuell separation. I sådana fall ska inte någon samboegendom alls fördelas mellan dem. De har också möjlighet att avtala om att endast viss egendom inte ska ingå i en bodelning vid en eventuell separation, exempelvis bostadsrätten. Ett samboavtal ska upprättas skriftligen och undertecknas av båda sambor ( Sambolagen). Ett samboavtal får bara betydelse om samboförhållandet upphör och innebär att samborna inte måste dela lika på bostaden vid en eventuell bodelning. Om din dotter och hennes pojkvän vill undvika att bostadsrättens värde delas lika mellan dem vid en eventuell bodelning, rekommenderar jag dem att skriva ett samboavtal där detta regleras. Däremot går det inte att med ett samboavtal reglera den kontantinsats som din dotter betalat. För detta behövs ett skuldebrev.

Skuldebrev
Ett skuldebrev skriver man för att jämna ut en ekonomisk ojämnhet och i din dotters fall handlar det om den kontantinsats hon har betalat. Ett skuldebrev skulle fastslå att din dotters pojkvän är skyldig din dotter en viss summa pengar och ett sådant skuldebrev har rättsverkningar direkt mellan parterna. Det innebär att din dotter kan kräva sin pojkvän på skulden när som helst, och inte endast först vid en eventuell bodelning.

Samboavtal OCH skuldebrev
Jag rekommenderar er att skriva BÅDE ett samboavtal och ett skuldebrev. Om ni bara skriver ett skuldebrev, och inget samboavtal där bostaden undantas från bodelning, kommer bostaden delas lika mellan samborna vid en eventuell bodelning och då kommer den skulden som ena parten har dras av i bodelningen. Detta eftersom alla skulder som är hänförliga till samboegendom blir avdragsgilla i en bodelning, och när detta sker förlorar skuldebrevet sin effekt (se 13 § och 14 § Sambolagen). För att undvika att skulden blir avdragsgill och att skuldebrevet förlorar sin betydelse, måste bostaden undantas från en bodelning och detta görs alltså genom ett samboavtal.

Om ni vill få hjälp med att upprätta ett samboavtal och ett skuldebrev eller om ni har ytterligare frågor, rekommenderar jag er att ta kontakt med våra jurister. Det kan ni göra här.

Hoppas att mitt svar är till er hjälp.

Med vänlig hälsning,

Louise SundströmRådgivare