Skadad hund på hunddagis

Hej! Min hund har blivit biten av en annan hund på hunddagis. Hunddagiset menar på att hundarna har lekt fint tidigare, (trots att de hade bråkat bara ett par dagar tidigare, även då hade min hund fått en mildare skada), och tycker inte att de bär något ansvar för händelsen. Bettet blev infekterat vilket slutade med flera sjukhusvistelser och en slutsumma på 15000 kr. Vi menar på att de bör ersätta oss för självrisken, men de menar att deras försäkring inte täcker skador som uppkommer i samband med "lek". Vem har rätt i fråga? Hur ska vi gå till väga?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag beklagar det inträffade. Nedan förklarar jag översiktligt vad som gäller rättsligt och avslutar därefter med förslag på hur du kan gå vidare.

Rättsligt
När det gäller skador som orsakas av hundar aktualiseras lagen om tillsyn över hundar och katter, främst 19 §. Den innebär att skador som en hund orsakar skall ersättas av ägaren eller innehavaren. Dessutom är skadeståndsansvaret strikt, vilket innebär att oavsett hur skadan har uppstått är antingen ägaren eller innehavaren skyldig att betala denna. Därmed spelar det alltså ingen roll om ägaren eller innehavaren själv varit vårdslös och på så vis orsakat skadan.

Innehavare anses den som tagit emot hunden för underhåll eller nyttjande vara, enligt prop. 2006/07:126 s. 69. Därav kan det strikta skadeståndsansvaret åligga på just hunddagiset.

Inom skadeståndsrätten anses skada på hund vara en sakskada. Det som ska ersättas vid en sådan skada är bl.a. sakens värde eller reparationskostnad samt andra kostnader till följd av skadan, enligt 5 kap. 7 § skadeståndslagen. När det gäller skador på djur är rättsfallet NJA 2001 s. 65 av intresse. Högsta domstolen konstaterade i detta mål att veterinärkostnaderna för en hund kan vida överstiga det faktiska marknadsvärdet på hunden. När skadestånd för en hund bestäms kan man inte utgå från att det är vilken sak som helst. Därför är det rimligt att du som ägare söker vård för hunden även om kostnaderna blir större än djurets ekonomiska värde. Så länge kostnaderna inte är medicinskt ogrundade eller på annat sätt omotiverade bör de omfattas av rätten till skadestånd.

Tillvägagångssätt
Du berättar att ni har pratat med hunddagiset men att de inte vill stå för kostnaderna eftersom den uppkomna skadan/situationen inte täcks i deras försäkring. Jag föreslår att du ser vad som står i det avtal ni tecknat med hunddagiset och ser om frågan är närmare reglerad där och hur den isåfall ska lösas. Kan hunddagiset fortfarande inte anses som ansvariga på grund av de närmre omständigheterna när skadan uppstod får du kontakta den angripande hundens ägare och framställa ditt krav. Går det fortfarande inte att komma fram till en lämplig lösning återstår möjligheten att driva saken till domstol genom att lämna in en stämningsansökan till tingsrätten.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, återkom gärna om du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Victoria NajafiRådgivare