Skadestånd av hyresvärd för personskada samt sakskada

Jag bor i en hyresrätt där köksskåpen rasade ner över mig. Jag fick åka ambulans och har sytt min fot. Jag har skärsår och blåmärken och jag mår inte bra psykiskt. Många av mina saker blev förstörda inkl matvaror i skafferiet. Vad är mina rättigheter i detta läge? Jag känner mig ledsen och orkar inte bråka men jag vill ha det jag har rätt till o kunna ersätta allt som blivit förstört. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej! Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att du önskar skadestånd, av hyresvärden, för de skador som drabbat dig genom denna händelse. De fysiska samt psykiska åkommor du drabbats av till följd av denna händelse kallas för personskada och skadorna på dina saker benämns som sakskada inom skadeståndsrätten. Skadeståndsansvar regleras främst i skadeståndslagen (SkL). Dock är skadeståndslagen inte tillämplig om denna typ av situation redan är reglerad i avtalet mellan dig och hyresvärden i enlighet med 1 kap. 1 § SkL.

Personskada och sakskada

Av din fråga framgår det att det har skett både en personskada samt sakskada. Därav är 2 kap. 1 § SkL tillämplig som fastställer att den, i detta fall hyresvärden, som uppsåtligen eller av vårdslöshet orsakar personskada eller sakskada, i detta fall både och, ska ersätta skadan.

För att du ska kunna få skadestånd krävs även att skadan ska ha uppkommit genom en aktiv handling som skadevållaren, hyresvärden, företagit eller genom ansvarsgrundande passivitet från hyresvärdens sida.

Vidare måste även adekvat kausalitet, ett förutsebart samband mellan situationen och skadan, föreligga för att hyresvärden ska vara skadeståndsansvarig. Det ska ligga i farans riktning och vara förutsebart att den uppkomna situationen skulle leda till de skador som du har lidit.

Därutöver krävs uppsåt eller vårdslöshet för att hyresvärden ska bli ansvarig. Hyresvärden verkar inte ha orsakat dina skador uppsåtligen, med vilje. Det krävs därför att hyresvärden har varit oaktsam/vårdslös för att denne ska vara ansvarig.

Vad kan du få ersättning för?

Om hyresvärden kan hållas ansvarig för att ha vållat dig personskada samt sakskada bestäms vad du kan få ersättning för av 5 kap. 1 § SkL (personskada) respektive 5 kap. 7 § SkL (sakskada).

Medvållande och jämkning

Om det skulle visa sig att hyresvärden är skadeståndsskyldig kan ersättningens belopp minska, jämkas, eller upphöra helt, jämkas till noll, om du uppsåtligen eller genom grov vårdslöshet medverkat till din egna personskada enligt 6 kap. 1 § 1 st SkL eller om du på något vis medverkat till din egna sakskada i enlighet med 6 kap. 1 § 2 st SkL.

Slutsats

Om ovan nämnda krav för skadestånd uppfylls så har du rätt till ersättning för de skador som du har lidit under förutsättningen att hyresvärden varit vårdslös eller uppsåtligen orsakat dig skador samt att du själv inte medverkat till dina egna skador. Om denna typ av situation är reglerad i avtalet mellan dig och hyresvärden är det avtalet som styr huruvida du har rätt till skadestånd och inte skadeståndslagen.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkomna att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare