FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt05/06/2018

Skadestånd enligt 48 § PUL

Hej. Har fått veta att mina personuppgifter läckt ut från en teleoperatör vid namn [borttaget]. Det är den nya innehavaren av mitt gamla mobilnr som haft tillgång till mina personuppgifter som namn, personnummer, adress, telefonnummer och email m.m.

Felet uppkom aug 2016 och hittades och åtgärdades maj 2018. I 20 månader har innehavaren kunnat se mina personuppgifter.

Jag krävde ersättning och skadestånd för detta. När dom fick kravet vände dom och hävdade att det var min fru som var den nya innehavaren och att bara min mailadress hade läckt och därför avvisade mitt skadeståndskrav.

Har dom rätt eller hur ska jag gå vidare?

Även om det är min fru som är nya ägaren så ska inte detta hända ändå och viftas bort så lätt tycker jag.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skadestånd p.g.a brott mot personuppgiftslagen (PUL) regleras i 48 § PUL. Enligt nämnd paragraf har du rätt till ersättning "för skada och kränkning av den personliga integriteten som en behandling av personuppgifter i strid med denna lag har orsakat". Vi frågar oss alltså om teleoperatörens behandling av dina personuppgifter orsakat skada eller kränkt din personliga integritet. Att din fru haft tillgång till personuppgifter av det slag som anges i din fråga kan enligt min mening inte anses ha orsakat någon skada eller kränkning, och ersättning är därför utesluten. Min rekommendation är alltså att inte gå vidare i denna sak.

I fallet NJA 2013 s. 1046 fick en person ersättning med 3 000 kr för kränkning av hans personliga integritet. I fallet hade en dom innehållandes personuppgifter om namn, adress m.m lagts ut på en hemsida. Vad teleoperatören gjort i ditt fall måste anses vara lindrigare. Även om du skulle gå vidare och vinna en skadeståndstalan i domstol skulle ersättningen i vart fall understiga 3 000 kr.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Jesper EngRådgivare