FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt12/06/2018

Skadestånd för sakskada som orsakats av ett gym

Hej, på mitt gym stack det upp en metallbit från golvet. Denna var endast tejpad med silvertejp i väntan på lagning. Det var så i ca. 3 veckor. Tejplösningen höll inte så metallbiten stack upp igen, jag gick in i denna och snubblade. Det blev hål i min sko. Har jag rätt att få ersättning för min trasiga sko?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag tolkar din fråga, handlar det om du kan få ersattning för skadan på din sko som orsakades av metallbiten på golvet i gymmet.

Eftersom endast din sko gick sönder, och du inte fick en fysisk skada på foten till följd av det inträffade, har du lidit sakskada (2 kap. 1§ skadeståndslagen), som orsakats genom att gymmet antingen uppsåtligen (med flit) eller genom vårdsloshet (oaktsamhet) orsakat skadan.

I detta fall kan tolkas att underlåtenheten till att åtgarda felet, som uppenbarligen kan orsaka en sak- eller personskada på ett gym (vilket gymmet måste ha insett, eftersom metallbiten tejpades för) bör anses vara vårdslöst, då metallbiten bör vara en prioritet av gymmet att åtgarda, och att låta skadan i golvet vara där i flera veckor kan därmed verka vårdslöst från gymmets sida.

Skadestånd med anledning av sakskada omfattar ersättning för (5 kap. 7§ skadeståndslagen):

1. sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning,
2. annan kostnad till följd av skadan,

Du bör med bakgrund av omständigheterna ha rätt till ersättning för din trasiga sko.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare