FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt28/08/2018

Skadestånd för tidigare olycka

Hej! När jag var 10 år var jag på en utflykt eller tillställning av skolan, där vi tävlade inom idrottsgrenar. Exempelvis kasta kula, löpning, höjd och längdhopp. Det låg en skivstång framme som jag testade lyfta, jag lyckades lyfta den över huvudet, och jag stod upp med raka armar upp i luften. Sedan tappade jag balansen och ramlade baklänges, jag landade på rygg och fick skivstången på näsan och krossade näsbenet. Jag blev opererad, de satt ihop näsbenet så bra de kunde, men de kunde inte laga skiljeväggen för att det kunde bli problematiskt när ett barn växer. Jag är 19 år nu och ska opereras igen, men under de år som jag väntat har jag haft problem med att andas genom näsan och inte kunnat andas genom den när jag varit förkyld. Har även ett ärr på näsan och den blev missformad efter olyckan. Kan jag få någon ersättning för problemen jag har haft?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag tolkar din fråga, undrar du om du kan få ersättning för dina skador som orsakats av olyckan när du var 10 år gammal.

Då detta var en olycka, med risker som är ganska förutsebara med tanke på omständigheterna samt i samband med denna typ av aktiviteter, är det svårt att begära skadestånd från skolan eller platsen där denna tillställning utövades.

Det är även svårt att begära skadestånd från läkaren som utförde operationen, då denne med stor sannolikhet arbetade med god sed och troligtvis varnade dig om riskerna samt framtida konsekvenser.

Det du skulle kunna göra är att vända dig till dina försäkringar. Om du har en olycksfallsförsäkring, ska denna täcka kostnaden för lyte och men vad gäller din näsa. Ofta, går detta in under hemförsäkringen, som de flesta människor i dagsläget har.

Jag rekommenderar att du tar reda på vilken hemförsäkring du har, samt kontaktar dem och förklarar din situation.

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare