Skadestånd från advokat som agerat vårdslöst

Hej!

Min advokat skickade in sakkunnigutlåtande till tingsrätten men glömde kalla sakkunnige varvid rätten bortsåg från det skriftliga utlåtandet med hänvisning till att sakkunnige ej kunnat höras och rätten därför ej kunnat ställa frågor.

Min advokat åberopade inte mitt vittnesmål under sanningsförsäkran varvid tingsrätten bortsåg från min utsaga då den bedömdes som partsinlaga.

När jag uppmärksammades på att sakkunnig ej var kallad meddelade jag min advokat som omgående meddelade tingsrätten om att sakkunnig skulle åberopas. Tingsrätten avvisade att höra sakkunnig då det var för sent att kalla vittnen. Jag förlorade så klart.

Jag har överklagat till hovrätten och bett att där få åberopa sakkunnig skriftligt och muntligt.

Advokatens misstag har orsakat mig stor skada. Vad har jag för rätt gentemot advokaten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar huvudsakligen skadeståndslagen (SKL).

Förhållandet mellan klient och advokat är skadeståndsrättsligt enligt min uppfattning att betrakta som vilket avtalsförhållande som helst; SKL och skadeståndsrättsliga principer är tillämpliga. Som regel har du alltså rätt till skadestånd om din motpart orsakat dig skada genom vårdslöshet.

Som en kort beskrivning kan jag säga att det i ditt fall finns fyra förutsättningar för att du ska få din skada ersatt. Först och främst måste advokaten varit anlitad av dig yrkesmässigt, vilket inte verkar bli något problem. För det andra måste du ha drabbats av en skada, vilket du enligt din fråga har. Här kan det dock vara på sin plats att det för att vara lönt att processa måste vara möjligt för dig att bevisa din skada. För det tredje måste det finnas ett adekvat orsakssamband mellan den skadegörande handlingen och skadan som lidits. För det fjärde måste advokaten ifråga kunna anses ha agerat vårdslöst. Jag kommer inte gå in närmare på dessa punkter eftersom de är komplicerade nog för att förtjäna ett svar var, eller mer.

Det är alltså fullt möjligt att du kan få ersättning av din advokat för skadan du lidit. Bedömningen i det enskilda fallet är dock inte helt lätt att göra, särskilt inte med den begränsade information jag har tillgång till här. Därför rekommenderar jag att du kontaktar en yrkesverksam jurist för en mer ingående bedömning om du bestämmer dig för att kräva skadestånd.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Magnus GustafssonRådgivare