Skadestånd kattägare

Min katt har blivit attackerad av en annan katt inne på våran egna altan. Min katt blev opererad av skadorna. Är den andra ägaren skyldig att stå för våran veterinär kostnad.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ägaren av den andra katten är inte skyldig att betala skadorna då det inte finns ett strikt skadeståndsansvar för katter som det gör för hundar, se lagen om tillsyn över hundar och katter. Dock kan ni alltid be grannen betala för skadorna dennes katt orsakat. Om ägaren vägrar kan ni anmäla denne för skadestånd.

För att få ut skadestånd måste ni påvisa att skadan har uppkommit på ett sätt som kan föranleda skadeståndsansvar. Ni måste även bevisa att det är den andra katten som har orsakat skadan på er katt. Ni har alltså hela bevisbördan. Det kommer vara svårt att få ut skadestånd. Er bästa chans är att tala med er granne om att få ersättning för kostnaden hos veterinären.

Lycka till!

Vänliga hälsningar

Greta ApelmanRådgivare