FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt02/09/2018

Skadestånd med anledning av fall i farlig trappa

Jag ramlade nerför trappor i en matkedja varav ledde till att jag stuka foten. Butikspersonalen nämnde själv att hon ramlat tre gånger och att ägaren borde göra något åt denna specifika trappa. Kan jag kräva skadeståndsrätt från butiksägaren?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar huvudsakligen skadeståndslagen (SkL).

Det du beskriver är en så kallad personskada som regleras av 2 kap. 1 § SkL. Det som är aktuellt i ditt fal är en bedömning av om butiksägaren kan anses ha orsakat din skada genom oaktsamhet. Det finns ett antal aspekter att ta hänsyn till vid en bedömning av detta, se länken nedan för en mer ingående beskrivning av hur detta går till. https://lawline.se/answers/kausalitet-och-oaktsamhet-i-skadestandsratten

I ditt fall kan jag tyvärr inte ge något konkret svar utan att veta betydligt mer. Eftersom det är en bedömningsfråga finns helt enkelt inget givet svar, det beror på hur trappan ifråga är utformad, i vilken mån butiksägaren snarare än tillverkaren kan anses ansvarig, och så vidare. För att få en mer ingående och korrekt bedömning kan du vända dig till Lawlines yrkesverksamma jurister via denna hemsida.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare