FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt03/03/2022

Skadeståndsmål, hur ska man stämma in?

Biltvätt skadade bilen. Det finns vittnen att bilen inte hade märken vid bilköp 4 timmar tidigare. Det finns en film från dagen före innan jag köpte bilen från bilförsäljaren där inga märken syns. Bilder finns från skadetillfälle samt annons bilder från blocket innan skadan samt filmen där skadorna inte syns,

Tiden från bilköp till skadan är ca 4 timmar, bilen kördes från Stockholm till Borlänge. Tvättades i biltvätt innan hemkomst till Borlänge och då uppkom skadorna. OKQ8 eller deras försäkringsbolag vill inte ta på sig skulden trots bevis.

Kan jag ta det till rättegång? Hörde något att om det var under ett halvt Prisbasbelopp så står jag inte för några rättegångskostnader utan de faller på OKQ8?

Råd?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline!

Det första rådet är att vänta med att stämma in din motpart så länge det går. Kontakta eventuella ombud och försök få till stånd en förlikning eller dylik överenskommelse som första steg. Att processa i domstol är ett dyrt förfarande.

Vill du ändå föra talan i domstol är det andra rådet att först föra en fastställelsetalan enligt 13 kap. 2 § RB, där du önskar fastställa eventuell skadeståndsskyldighet för din motpart. Ifall skadeståndsskyldigheten fastställs kan du därefter gå vidare med en fullgörelsetalan om hur stort skadeståndet skall vara.

Uppgår värdet av det du yrkar i skadestånd i det här fallet till mindre än eller ett halvt prisbasbelopp kommer målet enligt 1 kap. 3d § RB att betraktas som ett småmål. Rättegångskostnaderna måste dock ändå betalas på samma sätt som i vanliga tvistemål, det vill säga den tappande parten betalar i enlighet med 18 kap. 1 § RB.

2022 ligger prisbasbeloppet på 48 300 kr, vilket ger att småmål är yrkanden om betalning på under 24 150 kr.

Med vänlig hälsning!

Martin CarlehedenRådgivare