Skadeståndsskyldig vid olyckshändelse? Kan det bli ett försäkringsärende?

Hej, min kompis öppnade en stor glasdörr på en nattklubb, den for in i väggen och gick sönder. Min fråga är nu vem som är skyldig att ersätta dörren. De var ej med avsikt att dörren skulle gå sönder. Är detta ett försäkringsärande?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller att man orsakat en skada med vilja eller vårdslöshet så använder man sig utav skadeståndslagen. Vad du beskriver så har det inte funnits något uppsåt i att förstöra dörren och man får då bedöma om det skett av oaktsamhet, 2 kap 1 § skadeståndslagen. För att avgöra om det skett genom oaktsamhet och inte ren olyckshändelse så gör man en så kallad "culpabedömning".

Man beaktar då:

risken för skadan, den eventuella skadans storlek, möjligheten att undvika skadan samt skadevållarens möjligheter att inse skaderisken.

Utan att jag vet hur dörren eller platsen ser ut eller hur din kompis öppnade dörren så bör din kompis förstått att om man "slänger" upp en glasdörr med stor kraft kan innebära att den går sönder. Av en lekmans erfarenhet så krävs en hel del kraft för att krossa en glasdörr.

Beloppet man eventuellt får ersätta är det lägsta av att reparera dörren eller att köpa en ny dörr, 5 kap 7 § skadeståndslagen.

Om nattklubben ställer betalningskrav av din kompis så bör denne kontakta sitt försäkringsbolag och fråga vad dennes ansvarsförsäkring täcker. Normalt så föreligger en självrisk men denna är säkerligen betydligt billigare än om din kompis skulle bekosta hela dörren själv.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare