FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt31/08/2017

Skador till följd av skadedjur

hej!

Jag hyr en förvaringsplats på min golfklubb där jag förvarar mina golfsaker.

Nu har det kommit in råttor som har bitit sönder mina prylar.

Har jag rätt att kräva dem på ersättning?

Enligt mina egna försäkringar stödjer inte dem för skadedjur.

Hur går jag tillväga?

Med vänlig hälsning, Emil

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är fastighetsägarens ansvar att sanera skadedjur men vilka skador till följd av skadedjur som täcks beror på villkor i försäkringen du vänder dig till. Medlemmar i en golfklubb som är ansluten till Svenska Golfförbundet är försäkrade men det gäller främst personskador och under spel. Om din hemförsäkring inte täcker skador till följd av skadedjur så föreslår jag att du vänder dig till golfklubben var du är medlem och ser vad klubben har för försäkring på fastigheten och om den möjligtvis kan täcka skadorna.

Vänligen,

Beatrice RälgRådgivare