FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt27/02/2017

Skatteplikt för gåvotagare/gåvogivare

Vi är många vänner som samlat ihop pengar till en gemensam vän som vi tänker oss att hen ska använda för att köpa ny bil. Är detta skattepliktigt för någon part? Beloppet är ca 90 000 kr.

Hls En av vännerna

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågor om skatt regleras i Inkomstskattelagen (IL).
Sedan 1 januari 2005 är gåvoskatten avskaffad. Personen som tar emot gåvan behöver inte betala skatt för denna. Detta framgår av 8 kap. 2§ IL.

En gåva till en privatperson är inte avdragsgill för gåvogivaren. Ni behöver betala skatt på era intjänade pengar, precis som vanligt. Däremot tillkommer inga extra skatteutgifter på grund av att man ger en gåva till någon.

Vänligen,

David McKenzieRådgivare