FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt18/02/2018

Skatteverkets möjligheter att ompröva tidigare års beslut om skatt

Hej, hur många år tillbaka kan skatteverket göra anmärkningar på granskade deklarationer?

Trodde det var fem år. Dock fick jag ett brev från skatteverket igår 18.01.18 där man tar upp mina deklarationer för 2012-2016.

Tacksam för ett svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tror det är Skatteförfarandelagen (2011:1244) 66 kap. 27§ som du eftersöker. I den står att Skatteverket får ompröva ett tidigare beslut om skatt till nackdel för den som beslutet gäller (efterbeskattning), om

1. det tidigare beslutet blivit felaktigt på grund av att den uppgiftsskyldige

a) under förfarandet har lämnat oriktig uppgift till ledning för egen beskattning,

b) har lämnat oriktig uppgift i ett mål om egen beskattning,

c) inte har lämnat en deklaration eller låtit bli att lämna en begärd uppgift

2. en felräkning, felskrivning eller något annat uppenbart förbiseende ska rättas

3. kontrolluppgift som ska lämnas utan föreläggande har saknats eller varit felaktig och den som uppgiften ska lämnas för inte har varit skyldig att lämna inkomstdeklaration.

(I prop. 2010/11:165 s. 1111 ger man som exempel att Skatteverket och den uppgiftsskyldige av någon anledning fått olika kontrolluppgifter och eftersom den skattskyldige endast bekräftat sina uppgifter och inte har varit skyldig att lämna inkomstdeklaration så har de felaktiga uppgifterna som legat till grund för beslutet inte uppdagats inför beslutet).

4. det föranleds av ett beslut i vissa ärenden eller mål (vilka räknas upp närmare i lagen)

Ett beslut om omprövning ska meddelas inom sex år från utgången av det kalenderår då beskattningsåret har gått ut. Din deklaration år 2012 (som tar upp inkomster för 2011) kan alltså komma att omprövas fram till utgången av 2018.

Jag ska även nämna att det i lagen ges några få andra orsaker som medför att Skatteverket kan ompröva beslut om skatt. Dessa bedömer jag som mer ovanligt förekommande för privatpersoner och därför beskriver jag inte de närmare. För en fullständig uppräkning se angivet lagrum.

Hoppas du har fått svar på din fråga. Har du ytterligare frågor får du gärna återkomma.

Vänligen,

Anja BartholdssonRådgivare