Skillnad mellan makars och sambors arvsrätt

Jag och min sambo har 3 gemensamma barn och min sambo har ett barn sedan tidigare. Alltså har vi särkullbarn. Huset vi bor i ägs endast av honom. Endel möbler i huset är saker jag ärvt och dessa ska jag skriva som enskild egendom. Om min sambo dör före mig vad händer med huset? Vad blir det för skillnad om vi gifter oss? Om jag dör före min sambo vad händer med min enskilda egendom och vad blir skillnaden om vi gifter oss. Får våra gemensamma barn mindre arv utöver min enskilda egendom då? Eller räknas min enskilda egendom bort först. Jag vill under inga omständigheter att mitt arv ska hamna hos särkullbarnet.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad som händer med huset om din sambo avlider innan dig
Sambors ingår inte i den legala arvsordningen, varför du endast får arvsrätt till din sambos kvarlåtenskap om han upprättar ett testamente som ger dig arvsrätt. Han kan dock inte upprätta ett testamente som kränker sina barns rätt till sin laglott. Laglotten utgör hälften av den arvslott som hade tillkommit dem efter en arvsfördelning enligt lag, vilket framkommer av Ärvdabalken (ÄB) 7:1 (här).

Om ett samboförhållande upplöses på grund av att ena sambon avlider har den andra sambon möjlighet att begära att en bodelning genomförs. I en sambobodelning ingår endast samboegendom, d.v.s. bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning, vilket framkommer av SamboL 3 § (här). Då din sambo ägde fastigheten innan ni inledde ert förhållande kommer fastigheten således att undantas en bodelning.

- Skillnad om ni gifter er
Situationen skulle se annorlunda ut om ni istället var gifta. Då ett äktenskap upplöses på grund av att ena maken dör ska en bodelning ske, vilket framkommer av äktenskapsbalken (ÄktB) 9:1 (här). I bodelningen ingår makarnas giftorättsgods, d.v.s. all den egendom som inte är enskild, vilket framkommer av ÄktB 7:1 (här). Du hittar en uppräkning på vad som utgör enskild egendom i ÄktB 7:2 (här). Det innebär att om din man dör innan dig kommer du att ha rätt till hälften av vad som återstår av ert sammanlagda giftorättsgods efter att avdrag för skulder har gjorts, vilket framkommer av ÄktB 11:3 (här). Resterande egendom tillfaller din mans kvarlåtenskap och ska sedan fördelas lika på hans arvingar enligt den legala arvsordningen i ärvdabalken (ÄB) 2:1 (här). Huset utgör således giftorättsgods och kommer att ingå i en bodelning såvida din man inte gör huset till enskild genom äktenskapsförord.

- Gemensamma barns arvsrätt
Enligt den legala arvsordningen ärver bröstarvingar först, vilket framkommer av ÄB 2:1 (här). Dessa ärver med rätt till lika lott, vilket framkommer av paragrafens andra stycke. Då din man har fyra barn får dessa därmed rätt till en fjärdedel av arvet var. Era tre gemensamma barn kommer dock inte ha rätt att ta ut sitt arv förrän du har avlidit. Enligt ÄB 3:1 (här) tillfaller den avlidne makens kvarlåtenskap den efterlevande maken vid hens död. Med andra ord får du rätt till 3/4 av din makes arv med fri förfoganderätt, vilket innebär att du i princip får förfoga över arvet hur du vill, utan att testamentera bort det.

Vid ditt frånfälle kommer barnen sedan att ha rätt till en kvotdel av ditt arv som utgör deras efterarv från din make. Efterarvsrätten motsvarar den andel som den efterlevande makens arv utgjorde i relation till dennes totala förmögenhet vid första makens död. Följande formel beräknar kvoten:

Makes arv / (makes arv + egendom efter bodelning) = kvot

Makes arv
-Makes arv med fri förfoganderätt från det första dödsfallet - hur mycket ärvde efterlevande make?

Egendom efter bodelning (egendomsförhållandena vid dödsfall 1)
-Bodelningslotten vid bodelning
-Efterlevandes egendom
-Personliga rättigheter

- Särkullsbarns arvsrätt
Din makes barn utom äktenskapet har dock rätt att få ut sin arvslott direkt, d.v.s. 1/4 av värdet av din makes kvarlåtenskap. Detta framkommer av ÄB 3:1 (här). Barnet kan dock få efterarvsrätt istället, liksom era tre gemensamma barn, om hen avstår från arvet till förmån för dig som efterlevande make. Det framkommer av ÄB 3:9 (här).

Vad som händer med din enskilda egendom om du avlider innan din sambo/make
Som anfört ovan utgör din enskilda egendom inte samboegendom och din sambo kommer således inte kunna göra anspråk på den i en eventuell bodelning. Detsamma gäller om ni skulle vara gifta då det endast är giftorättsgods som ingår i en sådan bodelning.

Testamente
Det som framkommit ovan gäller under förutsättning att din sambo inte har upprättat ett testamente. Ett testamente kan enkelt upprättas via vår avtalstjänst, se här.
__________________________________________________________________________________________

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Anser du att situationen fortfarande är oklar är du välkommen att återkomma i kommentarsfältet.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare