Skilsmässa och att göra giftorättsgods till enskild egendom

Hej!!!

Jag gifte mig men min make två år sedan men gifträttgods.

Därefter köpte jag en lägenhet som är bara mitt namn på avtalet och bara jag betalar allt (månadsavgift,bolån,skatt,försäkring,dvs).

Vi har en dotter 11 månader gammal.

Min fråga är om vi skiljer oss, har han rätt att få halv lägenhet?hur kan jag bytta äktenskapet till enskild egendom?Är möjligt att bytta bara lägenheten till enskild egendom?

Tack så mycket för svaret!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Med att ni har giftorättsgods tolkar jag det som att du menar att ni inte har ett äktenskapsförord.
Att ni inte har ett äktenskapsförord innebär att vid en framtida skilsmässa så skulle alla era egendomar inklusive lägenheten som du köpte vara giftorättsgods. Vid en framtida skilsmässa så skulle man först göra avdrag för eventuella egna skulder på giftorättsgodset, sedan läggs giftorättsgodset som blir över ihop och delas på två. Enligt huvudregeln så skulle alltså din make få rätt till värdet av halva lägenheten efter skuldtäckning.

Om ni istället skulle skilja er nu efter två år så skulle särskilda regler bli tillämpliga. Staten har velat skydda personer från att en make skiljer sig till pengar. Genom skevdelningsregeln i 12 kap 1 § äktenskapsbalken så har man gjort en giftorättstrappa som innebär att man inte når upp till rätten till hälften av andre makens egendom förrän efter 5 års äktenskap, eller efter tex tre år av äktenskapsliknande förhållanden och två år som gifta. Vid en skilsmässa efter två års äktenskap så skulle alltså 2/5 av giftorättsgodset ingå i en bodelning. Om ni levt under äktenskapsliknande förhållanden i ett år innan ni gifter er så skulle 3/5 av giftorättsgodset ingå.
Enligt förarbeten så gäller inte skevdelningsregeln för bostad och bohag som är köpt för gemensam användning, det delas på hälften. Om lägenheten är er gemensamma bostad så skall alltså dess värde efter skuldtäckning delas på hälften vid skilsmässa. Om lägenheten inte är er gemensamma bostad, så blir skevdelningsregeln tillämplig även på bostaden.

Lösning
Om du vill att din make vid en eventuell framtida skilsmässa inte ska få rätt till delar av lägenheten så kan du skriva ett äktenskapsförord där det står att lägenheten ska vara din enskilda egendom. Du kan också välja att skriva ett äktenskapsförord där det står att all din egendom ska vara din enskilda egendom. Om ni vill att din makes egendom ska vara enskild så kan ni skriva det med.
Man kan dock inte skriva ett äktenskapsförord utan att den andre maken går med på det. För att äktenskapsförordet ska bli giltigt krävs att både du och din make skriver på, det ska också skickas in till skatteverket.

Lycka till!

Vänligen Josefine

Josefine DahlqvistRådgivare