Skogsfastighet som samboegendom

Min sambo och jag tänker separera. Han äger den skogsfastighet med bostadshuset som vi bor i sedan 15 år. Vi hade bott tillsammans i hans villa i 3 år när han sålde den och köpte gården vi bor på nu för att vi skulle bo här tillsammans. Jag har inte hjälpt till att betala amortering eller räntor. Han har inte ärvt eller fått pengar till gården. Det finns heller inget skrivet om enskild egendom eller något samboavtal.

För 4 år sedan skrev vi inbördes testamente att användas när någon av oss dör. Vi har nämligen barn sedan tidigare förhållanden.

Kan vi tillämpa sambolagen i bodelningen trots att bostadshuset ingår i en skogsfastighet, 7 ha? Vi räknar väl bara värdet av huset, inte skogen?

Inbördes testamente fyller väl heller ingen funktion när båda lever?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Frågor som sambors egendom behandlas i Sambolagen, som du hittar https://lagen.nu/2003:376.

Sambors gemensamma bostad ska ingå i en bodelning mellan sambor, om denna har förvärvats för gemensam användning, SamboL 3§ och 8§, så som i ert fall. En gemensam bostad ska ingå i bodelningen även om bara ena parten har betalat räntor och amorteringar. Som gemensam bostad räknas:

fast egendom som samborna eller någon av dem äger eller innehar med tomträtt, om det finns en byggnad inom egendomen som är avsedd som sambornas gemensamma hem och egendomen innehas huvudsakligen för detta ändamål, SamboL 5§.

Det avgörande är alltså vilket som är det huvudsakliga ändamålet med innehavet av fastigheten. Om det rör sig om en stor skogsfastighet som är menad att leva av kan det sannolikt inte räknas som samboegendom, men enbart det faktumet att det är en skogsfastighet gör inte att egendomen inte kan klassas som samboegendom, om det huvudsakliga syftet med fastigheten är att vara gemensam bostad för samborna.

Testamentet kommer som du säger inte tillämpas vid en separation.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare