FrågaAVTALSRÄTTAvtal16/05/2018

Skrivit fel i annonsen - direkta förluster

Hej! Jag har sålt ett bord till en privatperson och är också privatperson själv. Ett problem har uppstått eftersom jag har skrivit fel mått i annonsen på blocket, har skrivit längd 380cm medans bordet bara är 280cm. Han har både hyrt släp och kört några mil fram och tillbaka för att hämta bordet. Nu vad har jag för alternativ? Måste jag betala tillbaka summan inkl hyreskostnader och bensin? Kan han kräva att jag betalar dessa kostnader?

Tack

Mvh,

Victor

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst kan det konstateras att det rör sig om försäljning av lös egendom, privatpersoner sinsemellan, vilket gör att köplagen (KöpL) blir tillämplig i vårt fall, enligt 1 §. Värt att nämna är att KöpL till största del är dispositiv, vilket medför att det mesta går att åsidosätta om det föreligger ett avtal mellan köpare och säljare, 3 §.

Enligt 18 § KöpL stämmer bordet inte överens med hur du marknadsfört det genom blocket, vilket medför att det föreligger fel. Som regel övergår dock inte risken för varan förrän köparen mottagit den, 21 § KöpL. Som jag tolkar det slutfördes aldrig avtalet. Men enligt 28 § KöpL har du som säljare en skyldighet att meddela köparen att affären inte kan slutföras och köparen har rätt till ersättning för den skada som kunde undvikas.

Köparens rese- och hyreskostnader är sådant som hänför sig till dina felaktiga uppgifter och det utgör s.k. direkta förluster. Dessa ska alltid ersättas enligt 40 § 3 st. då förlusten beror på en försummelse från din sida.

Sammanfattningsvis kan det konstateras att du bör ersätta köparen då detta beror på en försummelse från din sida. Detta är dock inget krav om ni skulle kunna komma överens på annat vis. Men som regel så har du en skyldighet att ersätta sådant som vållats genom din försummelse.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Martin RosénRådgivare