Skuldsanering och inkassobolag

Hej! Jag har fått skuldsanering beviljat men ångrar att jag inte tog tag i saken själv och förhandlade med inkassobolagen. Kan man göra det själv i efterhand fast jag har skuldsanering.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Avseende skuldsanering så hanteras den genom kronofodgen, de tar emot pengarna du skickar in och fördelar mellan borgenärerna, vilka kommer få betydligt mycket mindre än vad de är skyldiga i många fall. Oftast mycket mindre än vad man skulle kunnat förhandla fram eftersom skuldsanering endast ges i sådana extrema fall då man har hamnat i så pass skuld att man inte rimligen kommer kunna leva utan massiva skulder. Alltså är det osannolikt att dessa skulder skulle kunnat förhandlats fram till att bli värst mycket bättre.

Det är också fallet att skuldsanering inte kan avbrytas eller betalas av i förtid, så när det väl är påbörjat behöver man bara stå ut och gå igenom skuldsaneringen.

Det är såklart inte kul att bli av med en stor del av inkomsten under skuldsaneringsperioden, dock är det viktigt att tänka på att dessa skulder kommer att försvinna helt när det väl är över, så att man har en fräsch start.

Hoppas detta svarar på din fråga!

//Mvh

Linus NilssonRådgivare