Skuldsanering och utmätning

om jag har skuldsanering , o min lägenhet säljs det fins inga lägenheter ,min kille säger att jag kan bo hos han så länge vad händer, kan dom gå in på hans då

Lawline svarar

Hej och tack för att du vände dig till oss på Lawline!

Som utgångspunkt kan det nämnas att var och en är ansvarig för sina egna skulder snarare än för någon annans. Reglerna kring detta hittar du i Utsökningsbalkens 4:e kapitel, se här: https://lagen.nu/1981:774#K4

I förlängningen betyder detta att kronofogden inte kommer att kunna utmäta din killes lägenhet så länge det står klart att det är hans och inte till exempel er gemensamma.

Hoppas detta varit till hjälp!

Mvh

Petter WestergrenRådgivare