Skyldig att arbeta inbokade pass som timanställd

Jag jobbar på timmar på en vårdcentral under sommaren som undersköterska. Jag har varit inbokad 3 veckor under juni och har någon vecka i augusti.

Nu har min man som skulle vara ledig under 2 veckor i augusti (då jag ska jobba) byt jobb och börjar jobba tidigare på nya jobbet.

Jag behöver därför "säga upp" dessa veckor som jag är bokad på för att ta hand om min son.

Hur fungerar det. Tycker att jag hittar otydlig information om vad som gäller med "timanställning" om det är uppsägningstid på tillfället i augusti eller om jag helt enkelt måste jobba det jag har sagt ja till?

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i lagen om anställningsskydd (LAS).

Timanställning är ingen giltig anställningsform enligt lagen. Det finns två typer av anställningsformer i LAS, vilket är tillsvidareanställning och tidsbegränsad anställning. Tillsvidareanställning är huvudregeln (4 § LAS), annars är det tidsbegränsad anställning (5 § LAS). Timanställning är en typ av tidsbegränsad anställning där ett nytt anställningsförhållande uppkommer vid varje enskilt arbetstillfälle. Som timanställd har arbetstagaren rätt att tacka nej till erbjudna pass, men är skyldig att arbeta de pass som denne redan tackat ja till.

Som regel gäller en minsta uppsägningstid om en månad för både arbetsgivare och arbetstagare (11 § LAS). Inbokade arbetspass under uppsägningstiden måste därför arbetas, men däremot har en timanställd arbetstagare ingen skyldighet att anta fler arbetspass under uppsägningstiden.

Sammanfattningsvis innebär detta att du är skyldig att arbeta de arbetspass du har sagt ja till. Om du väljer att säga upp dig har du en månads uppsägningstid och måste arbeta de pass du har inbokade under uppsägningstiden.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Johanna AmbjörnRådgivare