Släktskapsjäv

En som jobbar som vaktmästare på jobbet är med varje år och bestämmer vilka som får sommarjobb. Hon låter alltid sin dotter få sommarjobb varje år och även hennes son har fått jobb där också. Hennes dotter är även med och jobbar på loven. Är detta släktskaps jäv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Släktskapsjäv är ett begrepp som återfinns i förvaltnings- och kommunalrätt.

Förvaltningslagen är tillämplig i fråga om förvaltningsmyndigheter, se 1§ Förvaltningslagen (FL). Det kan röra sig om t.ex. skatteverket. I 11§ 1p FL hittas släktskapsjäv. Detta innebär förenklat att den som handlägger ett ärende, för förvaltningsmyndighetens räkning, är att anse som jävig om ärendet angår någon släkting. I 12§ stadgas att den som är jävig får inte handlägga ett ärende. Motsvarande bestämmelser återfinns i kommunallagen när det är fråga om kommunala nämnder, 6 kap. 24-25§§ kommunallagen. Förenklat i kommunallagen kan sägas att en förtroendevald eller anställd i kommunen får inte handlägga ett ärende om denne är att anses som jävig, genom t.ex. släktskapsjäv.

Om detta kan sägas att om jobbar för stat eller kommun så finns det regler som förbjuder släktskapsjäv. Om du däremot arbetar för ett vanligt företag i privat sektor saknas liknande bestämmelser. För dessa företag råder generellt avtalsfrihet och rätt att anställa vem man vill.

Hoppas mitt svar har varit till någon hjälp.

Marcus CarlssonRådgivare