Socialtjänstens ansvar att starta utredning vid orosanmälan kring barn, samt dess rätt att i frågan besluta om omedelbart skydd för barn

Hej, jag har blivit kontaktad av socialtjänsten som bryskt, utan som någon helst förklaring mer än att de finns en orosanmälan gjord och man hänvisar till 11 kap 1 § SoL , försöker få mig att acceptera att jag inte skall hämta mina barn trots överenskommet med barnens mamma. För mig är socialtjänsten en myndighet som skall följa lagar och förordningar men också vara en serviceinstans för medborgaren. För mig så blir det absurt när man inte ens vill förklara och informera om deras agerande. De finns inget beslut om skyddsomhändertagande och de enda man uttryckt är att de mer lämpligt att barnen är hos deras mamma.

Måste jag acceptera deras krav på att inte hämta mina barn? Finns de någon lagstiftning som ger dem rätten att säga på detta sätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Detta följer av lag:

11 kap. 1 § socialtjänstlagen (SoL) handlar om att socialtjänsten så fort som möjligt måste inleda en utredning i det fall anmälan, som kan leda till olika åtgärder, inkommit.

I det fall det är fråga om en anmälan som rör barn ska socialtjänsten enligt 11 kap. 1 a § SoL också genast göra en bedömning huruvida barnet är i behov av omedelbart skydd. Utefter den anmälan som inkommit gör alltså socialtjänsten en bedömning över om någon åtgärd behöver vidtas trots att utredning inte varken på¨börjats eller avslutats.

Då socialtjänsten startar en utredning enligt 11 kap. 1 § SoL blir detta också ett ärende hos dem som måste leda till ett beslut. All handläggning samt beslut som rör ärendet, och som rör en enskild, ska dokumenteras och den enskilde ska under ärendet också få del av den information som rör honom eller henne. Detta för att den enskilde ska kunna uppge att den anser att viss information är oriktig. Detta följer av 11 kap. 5 - 6 §§ SoL. Skulle barnet fara illa av viss information meddelas denna dock inte föräldern.

Sammanfattning:

Det är svårt för mig att ge dig något jätteutförligt svar då jag inte har koll på alla omständigheter i ärendet. Vad som gäller är att socialtjänsten måste utreda anmälningar som inkommer. Föreligger skäl för att ett barn måste skyddas har de också rätt att vidta åtgärder för att uppnå det skydd som behövs. Skydd är nödvändigt i det fall det finns risk för att barnet drabbas fysiskt eller psykiskt. Det är alltid barnets bästa som ska beaktas.

Du som enskild har rätt att ta del av all information som handlar om dig i detta ärende och detta ska socialtjänsten se till att du får. Förutsatt att informationen som framkommit inte på något vis är skadligt för barnet. Jag rekommenderar att du kontaktar socialtjänsten på nytt samt att du begär att få all den information som du som enskild förälder kan få ut.

Socialtjänsten har bra information till föräldrar på sin hemsida där du kan läsa mer. Du hittar informationen här.

Hoppas att detta svar hjälpte dig! :)

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare