Solidariskt betalningsansvar för privatlån

Hej!

Jag och min före detta sambo tog för ca ett år sedan ett gemensamt privatlån på banken om 60K. Min före detta vägrar nu att betala av sin del av lånet per månad. Banken säger att de ej kan dela upp lånet om hälften var på oss. Jag kommer alltså bli fortsatt betalningsskyldig på hela summan även om jag betalat in min hälft. Detta resulterar i att jag får stå för hela amorteringen, eftersom jag inte vill ha betalningsanmärkningar. Finns det något sätt att komma ur detta och skipa rättvisa? Banken kunde ej svara på detta, utan hänvisar mig till jurist. Lånet togs bl. a. till arkitektjobb till huset som min f.d. nu bor kvar i samt till en insats till en bil som nu är hans och används endast av honom.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inledningsvis vill jag nämna att även om din medgäldenär var din före detta sambo så berör sambolagen och andra familjerättsliga regler inte denna typ skuldförhållanden. De regler som gäller när sambor eller äkta makar ingår lån tillsammans är alltså allmänna fordringsrättsliga regler.

Enligt 2 § lag (1936:81) om skuldebrev är gäldenärer solidariskt ansvariga gentemot borgenären. Detta innebär, precis som banken har sagt, att borgenären (banken) kan vända sig till vem som helst av gäldenärerna och kräva betalning för hela skulden. De har alltså rätt att kräva dig, eller din före detta sambo om de skulle vilja det, på hela betalningen. Efter att du har betalat till banken kan du däremot vända dig till din medgäldenär (din före detta) och kräva honom på hans del av skulden. Du har så kallad regressrätt. Såvida du och din före detta inte har avtalat om något annat är alltså ansvaret er emellan delat, innebärande att den som betalar hela skulden till banken kan kräva ersättning för att ha betalat den andres del.

Jag rekommenderar att du i detta läge skickar ett kravbrev till din före detta och kräver dennes andel av skulden. Lawlines juristbyrå hjälper mer än gärna till med detta. Vill du boka tid med jurist kan du enkelt göra detta här: http://www.lawline.se/boka.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Wilhelm StenvallRådgivare