FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt07/02/2017

Spørgsmål om gaveskat

Jeg har et spørgsmål angående Gåva. Jeg ønsker at give bort min bostadsrätt til min kæreste så hun kan bo i min gamle rer bostadsrätt. Jag selv er igang med at kjøpa en 3'er bostadsrätt.

jag vil stadig stå på lånet sammen med hende da hun inte har nok inkomst själv och dermed vil jag stadig have en andel af bostadsrätten.

MIt spørgsmål er om hun vil blive beskattet af hendes andel av Gåvan?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tak for at du sender dit spørgsmål til Lawline.

Mit dansk er ikke perfekt, men jeg kan forsøge at besvare dit spørgsmål. På grund af at du stille dit spørgsmål her, så antager jeg, at dit spørgsmål vedrører de svenske skattebestemmelser.

Ifølge den svenske lov om indkomstskat (inkomstskattelagen 8 kapitel 2 §) er gaver skattefri i Sverige. Det betyder at din kæreste ikke skal betale skat på den del af bostadsrätten som hun får af dig i gave. Men hvis hun er dog sælge sin andel af bostadsrätten og gøre en fortjeneste på grund af det skal hun betale skat på overskuddet af afståelsen. Hvis din kæreste permanent bor i Sverige, er hon at betragtet som fuldt skattepligtig i Sverige, se lov om indkomstskat (inkomstskattelagen 3 kapitel 3 §). Det betyder at hun bliver nødt til at betale skat af overskud i Sverige, uanset indkomsten kommer fra salg som har sket i Sverige eller i udlandet, se lov om indkomstskat (inkomstskattelagen 3 kapitel 8 §).

Håber at du fik svar på dit spørgsmål!

Mvh

Marie GergyRådgivare