FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/07/2019

Spridning av brottmålsdomar

Hej

Min son har blivit dömd till sluten ungdomsvård. Mina föräldrar är gamla och vi berättade inte detta för dem eftersom vi visste hur ledsna de skulle bli. Nu har någon skickat vår sons tingsrätts- och hovrättsdomar hem till mina föräldrar. Detta blev så klart en chock för dem. Min fråga är: är detta en brottslig handling? Jag vet att domarna är offentliga handlingar och vem som helst kan begära ut dem. Är det dock lagligt att skicka dem till någon som inte har bett om denna information endast i syfte att förstöra för vår familj.

Tacksam för svar.

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår att detta upprör dig och att beteendet rent moraliskt kan upplevas som förkastligt. Spridning av sådan information som du nämner är dock inte kriminaliserat, även om dina föräldrar inte har bett om informationen. Om uppgifterna som skickades hade varit felaktiga eller förfalskade, hade vi hamnat i en diskussion om ärekränkning (t.ex. förtal), men eftersom det är offentliga handlingar som stämmer finns det inget ni kan göra.

Hoppas att du fick svar på din fråga, även om det kanske inte var vad du hoppats på. Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor.

Carl Trolle OlsonRådgivare