Stadgar i ideell förening

Hej.

Jag vet inte var jag ska vända mig så provar er. Ni kanske vet eller rent av kan svara mig.

Min son spelar i en ideell förening. I föreningen finns ingen som helst information att föräldrar måste och har obligatorisk närvaro att hjälpa till. Stadgarna finns inte tillgängliga och när jag frågar får jag dom inte. Enligt internet saknas stadgar till denna förening. Kan en ideell förening verkligen kräva obligatorisk närvaro och ska det i så fall inte finnas i stadgarna? Och ska stadgarna inte vara synliga för alla?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen direkt lag som uttryckligen berör ideella föreningar, utan vägledning tas istället från praxis och god föreningssed. Det finns därför inget som precist regler stadgarnas utformning. Däremot återfinns i praxis vad som bör finnas med, vilket bland annat är en sektion som berör medlemsfrågor. I den sektionen kan det tas upp vilka rättigheter och skyldigheter medlemmarna har. Dessa brukar formuleras öppet och ett exempel kan vara, att verka i enlighet med föreningens syfte och mål.

Stadgarna är alltså den juridiska grunden för en förening och fungerar som ett avtal mellan föreningen och medlemmarna. Går man med i föreningen innebär det att man går med på att följa det som står i stadgarna. Därför ska föreningen ha sina stadgar tillgängliga för medlemmarna.

I ditt fall så nämner du att det inte står i stadgarna om den obligatoriska närvaron. Det finns dock regler som kan beslutas av årsmötet som inte nödvändigtvis står med i stadgarna. En sådan regel kan t.ex. beröra deltagande i viss aktivitet. För att sådana regler ska gälla för medlemmarna måste de dock ha fattats på rätt sätt. Därför bör du kolla upp dokument från tidigare årsstämmor om det står något där vad gäller obligatorisk närvaro för föräldrar. Du bör även kolla i stadgarna för att se hur beslut ska tas samt vem som ska ta dem. Följa sedan upp med dokument från årsstämman för att se om besluten fattats på rätt sätt.

Om du inte hittar något beslut vad gäller obligatorisk närvaro så kan föreningen ändå ha rätt att kräva det. Som nämns i första stycket kan skyldigheter för medlemmar formuleras öppet och att man som förälder ska bistå med hjälp kan omfattas av "att verka i enlighet med föreningens syfte och mål".

Du bör därför begära ut stadgarna, som du har rätt till. Som medlem har du även rätt att närvara på föreningens årsmöte, ett tips kan därför vara att lyfta frågan där.

Med vänlig hälsning,

Nelly CornetegRådgivare