FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt06/10/2017

Stämma otrogen sambo

Jag bor sambo sedan maj månad och är ihop med den mannen sedan maj månad förra året. Har nu fått veta via hans dator att han under tiden vi varit ihop haft andra kvinnor och dessutom hittat foto från deras semester ihop. Undrar nu om jag kan stämma honom för att han levt dubbelt liv och orsakat lidande för mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår om du vore frustrerad, men tyvärr så kommer det nog bli svårt att stämma honom. Jag utgår ifrån att du tänker dig någon form av ersättning för ditt lidande och därmed skulle vilja få skadestånd. Om du vill kika på skadeståndslagen finns den här. Skadestånd förutsätter att du påvisar en skada som kan ersättas. Jag tror att dina chanser är minimala att åstadkomma detta.

Jag hoppas att du känner att jag har besparat din fråga, är något otydligt är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen,

Ronja WestlinRådgivare