FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt27/08/2018

Stämning och delgivning

Jag blev fångad för stöld i en butik för 1200 kronor. Polisen överlämnade ärendet till domstolen. Domstolen skickade ett stort kuvert med mitt fall, och sätta ett litet kuvert med ett ark. Jag måste skriva och skicka tillbaka till domstolen. Varför måste jag skriva (sign) och skicka tillbaka? är det nödvändigtvis nödvändigt? vad händer om jag inte godkänner?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Jag tolkar dig som att du är orolig för vad som händer om du skriver under brevet och att du vill veta om det får några konsekvenser om du inte gör det. Eftersom att jag inte ser brevet så kan jag inte vara säker på vad det är men på din beskrivning verkar det vara en stämning.

Varför?

I Svensk rätt har nämligen alla personer som blir stämda i domstol rätt att få ta del av innehållet i denna för att kunna försvara sina rättigheter. Därför måste domstolen försöka nå dig och detta måste sedan bevisas i rätten exempelvis genom ett underskrivet papper. Detta regleras i rättegångsbalkens 45 kapitel 16 § 4 st. som du hittar https://lagen.nu/1942:740

Om du inte skriver under?

Troligen kommer de bara fortsätta att skicka brev eller kontakta dig på annat sätt eftersom att de har måste se till så att du nås av informationen. Det finns något fall när man inte kunde delge personen efter väldigt många försök där man trots allt höll rättegången utan att personen nåtts, eftersom att det annars skulle vara ett sätt att undvika att dömas.

Hoppas att du fick svar på dina funderingar.

Lawline RådgivareRådgivare