FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut15/03/2015

Strider installation av grind mot servitutsavtal?

Hej.

Vi äger en sommarstuga och till den kommer vi genom att köra över grannens tomt genom ett servitut vi har. Har han rätt att sätta upp en grind mot stora vägen utan att fråga oss? Vi är visserligen inte där ofta men det hör väl inte till saken?

Hur hävdar vi vår ev rätt?

Tack!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga.

Jag förutsätter att det föreligger ett skriftligt servitutsavtal som omfattar den aktuella vägen (se jordabalken (JB) 14 kap. 5 §).

Fastighetsägarens åtgärd att sätta upp en grind utan att meddela kan mycket väl strida mot servitutet och utgöra intrång i era rättigheter enligt servitutet, såvitt inte annat framgår av avtalet. I synnerhet om åtgärden innebär att ni inte längre har omedelbart tillträde till vägen, exempelvis om grinden kräver nyckel för att öppnas och ni inte får en sådan. Om ni tilldelas nyckel och därmed får direkt tillträde är det dock inte säkert att det anses vara ett avtalsbrott, eftersom utövandet av servitutet då inte skulle påverkas.

Ett liknande fall har tidigare prövats i hovrätten (HovR T 11034-13). Då konstaterade hovrätten att det avgörande ligger i om grinden hindrar utövandet av servitutet. Om så är fallet strider åtgärden mot JB 14 kap. 11 § om att servitutet inte får belastas utöver vad som följer av upplåtelsen. Fastighetsägaren ska då anses ha åsidosatt sina skyldigheter enligt avtalet. Då åligger det fastighetsägaren att återställa det som rubbats (JB 14 kap. 7 §).

Eftersom det såvitt jag känner till inte finns någon särskild domstol avsedd för tvister om servitut (till skillnad från arrenden som handläggs av arrendenämnden) så hävdar ni bäst er rätt genom att lämna in en stämningsansökan hos behörig tingsrätt (rätten i den ort svaranden (grannen i ert fall) har sin hemvist).

Vänligen,

Peter HolmerRådgivare