Strikt ansvar för hund när annan hundägare brister i uppsyn

Hej!

Vi har en granne som äger en liten hund som hela tiden rymmer in på vår tomt. Vi har vid upprepade tillfällen sagt till att dom ska hålla hunden under uppsyn vilket dom inte gör. Vi har staket runt tomten så våra hundar inte kan ta sig ut men grannens mindre hund kan ta sig in. Fattar jag det rätt att det inte spelar någon roll att deras hund tar sig in hos oss, om det händer något med deras hund så är jag ansvarig för att ersätta eventuella skador i och med det strikta ansvar jag har för min hund?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Till skillnad från huvudregeln i skadeståndsrätten är ansvaret för hundägaren strikt, vilket innebär att att man blir ansvarig att ersätta ev. skador även om man inte varit oaktsam. Detta föreskrivs i 19 § lagen om tillsyn över hundar och katter. Detta betyder att även om du utövar tillsyn på ett aktsamt sätt, medan den andra hundägaren inte gjort det, men din hund skadar en annans hund, så blir du även ansvarig. Det kan också tilläggas att en skada på en annan hund är en sakskada och inte en personskada (hundar ses alltså som saker i lagens mening).

Lawline RådgivareRådgivare