FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag15/01/2019

Styrelseledamöter ska beakta sin tystnadsplikt

Styrelseledamot skriver i tidning att anställd fått avgångsvederlag är det tillåtet

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Uppdraget som styrelseledamot innefattar bland annat en omsorgs-, lojalitets-, och tystnadsplikt. Detta innebär att styrelseledamoten i sitt arbete ska tillvarata bolagets intresse och främja bolagsnyttan samt förhindra uppkomster av skador för bolaget. Tystnadsplikten går framförallt ut på att känslig information inte får spridas som kan skada bolaget. Denna tystnadsplikt regleras i större bolag genom avtal eller genom beslut av styrelsen. I aktiebolagslagen (ABL) finns begränsningar i effektiva påföljder för den som sprider känslig information. För exempelvis skadestånd krävs att informationsspridningen resulterar i en förlust för bolaget som är möjlig att mäta i pengar (29 kap.1§).

Sammanfattningsvis är det inte säkert att en uppgift om avgångsvederlag för en anställd åstadkommit någon skada för bolaget. Möjligen kan styrelseledamoten brutit mot sin egen arbetsordning vilket många gånger innefattar regler om ledamöters tystnadsplikt.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Vänliga hälsningar,
Stephanie FjeldsethRådgivare