FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag28/08/2018

Styrelses personliga betalningsansvar

Hej!

Jag sitter i ett privat aktiebolag som har rätt stora skulder och en kontroll & balansräkning upprättades innan vi tillträdde.

Nu är det så att den upprättades försent och har jag förstått saken rätt så ligger den nuvarande styrelsen nu som personligt ansvariga då kontroll & balansräkningen upprättades försent.

Jag har hört att man kan upprätta en ny för att visa att den nya styrelsen tar sitt ansvar, fungerar det i praktiken eller kommer vi alla bli skyldiga en massa pengar vid en eventuell konkurs?

Om så är fallet, finns det andra sätt att skydda den nya styrelsen som tillträtt?

Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör aktiebolag och dess skulder, vilket regleras i aktiebolagslagen (ABL).

Som du säger så kan styrelseledamöter bli solidariskt betalningsansvariga med bolaget. Detta läge kan uppkomma när bolagets egna kapital understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet, och styrelseledamöterna underlåter att följa lagens uppställda handlingsplan. När ett sådant läge kan antas måste nämligen bolagets företrädare upprätta en kontrollbalansräkning enligt 25 kap. 13 § ABL. Vidare framgår det av 25 kap. 18 § ABL att bolagets företrädare, alltså styrelsen, blir solidariskt betalningsansvariga för de förpliktelser som uppkommer under tiden när underlåtenheten består. Det framgår dock av lagrummets fjärde stycke att betalningsansvar ej föreligger om man kan påvisa att man inte varit

Försumlig.

Rent bevisbördemässigt är det upp till vardera styrelseledamot att påvisa att denne inte varit försumlig. I ett fall från Svea Hovrätt, RH 1994:17, konstaterades att det i varje enskilt fall måste göras en bedömning. Vidare ska omständigheter som företrädarens roll och vilken information denne haft tillgång till tas i beaktning. Att tyda av lagregelns förarbeten, prop. 1987/88:10 s. 70-72 så lyfts det bl.a. upp att åtar man sig ett styrelseuppdrag förutsätter det också att man har den inhämtar den information som är nödvändig för att bedöma företagets ställning.

Avslutningsvis så kan det konstateras att varje fall ska bedömas för sig, vilket medför att jag inte kan ge dig något konkret svar då jag dels har för lite omständigheter samt att detta är lite av en gråzon rent legalt. Men det är som sagt upp till varje ledamot att påvisa att denne inte varit försumlig, och kan du påvisa att dessa omständigheter undanhållits för dig vid inträdet i styrelsen skulle det tala för att du inte blir betalningsansvarig.

Du är varmt välkommen att boka tid med Lawlines juristbyrå för vidare frågor i ärendet, dessa kommer du i kontakt med på https://lawline.se/boka .

Med vänlig hälsning,

Martin RosénRådgivare