Styvfars testamente och hans barns arvsrätt

Min mamma o min styvfar köpte ett hus ihop för många år sedan. Dom är inte gifta. Min styvfar har 2 barn sedan tidigare. Dom skrev ett testamente innan min mor dog där jag skulle ärva allt efter deras död men inte ärva något innan båda gått bort .Efter mammas död skrev min styvfar ett testamente där jag skulle ärva allt och enligt juristen skulle hans barn då ärva 25%. Min fråga är, ärver dom även min mammas del och ärver dom 25% per barn eller att dela på?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När din styvfar gått bort ska arvet efter både din mamma och honom fördelas. Hade inte testamente upprättats skulle de två barnen ha en laglig rätt att dela lika på 50 % av egendomen (arvet från deras far) och du skulle ha rätt till 50 % (arvet från din mamma).

Din styvfar kan inte göra hans två barn helt arvslösa genom att testamentera bort allt till dig, p.g.a. att de är s.k. bröstarvingar och därför har en laglottsrätt. Detta innebär att de alltid kan begära ut deras laglott, motsvarande halva deras respektive arvslott. Trots testamente har alltså hans två barn rätt att dela lika på 25 % av egendomen.

Det din styvfars två barn ärver är hälften av din styvfars del (25 % av allt). Detta ska de dela lika på och ärver därmed 12,5 % per barn.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare