Syftet med ett bostadsförvärv avgör om det är samboegendom

Hej

Min son ska flytta samman med sin flickvän som har tre barn.

Min son äger ett hus med lösöre. Ska dom skriva ett samboavtal eller ett avtal enskild egendom?

Hälsningar

Sune

Lawline svarar

Hej Sune!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår dig rätt är tanken att de ska flytta samman i din sons hus. Sambors gemensamma bostad utgör samboegendom endast om bostaden förvärvats för gemensam användning (3 § sambolagen). Har din son köpt huset just för att flytta ihop med flickvännen i det utgör det alltså samboegendom, men annars inte. Att någonting utgör samboegendom innebär inte att den andra sambon äger det, utan att det vid en eventuell bodelning läggs i en pott med all annan samboegendom, som parterna sedan som huvudregel delar lika på.

Om huset utgör samboegendom kan din son och hans flickvän skriva ett samboavtal av vilket det framgår att huset inte ska ingå i en eventuell bodelning. Notera att avtalet måste vara skriftligt, samt undertecknas av båda parterna (9 § sambolagen).

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare