Syskonbarn och syskonbarnbarns arvsrätt

Kan barnbarnsbarn ärva efter en avliden faster som har syskonbarn i livet. Den avlidna fastern hade flera syskon som avlidit före henne. Barnbarnen tillhör allltså hennes sedan tidigare döde bror. Syskonbarnen är två personer.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga måste jag först gå igenom grunderna för arvsordningen. Jag utgår från att det inte finns något testamente med i bilden då det kan ändra förutsättningarna för släktingars arvsrätt. Reglerna om arv finns framförallt i Ärvdabalken. I Ärvdabalkens 2 kap finns reglerna om släktingars arvsrätt. Dessa brukar delas in i olika arvsklasser.

Första arvsklassen
Den första arvsklassen finns i Ärvdabalken 2 kap 1 §. Som utgångspunkt ärver den avlidnes bröstarvingar lika delar, vilket utgörs av dennes barn eller om de inte är i livet, barnbarn och så vidare.

Av din fråga låter det som om din faster inte har några egna barn eller barnbarn. Därför måste vi gå vidare till andra arvsklassen.

Andra arvsklassen
Andra arvsklassen finns i Ärvdabalken 2 kap 2 § och i den ärver den avlidnes föräldrar den avlidne och är inte dom i livet delar den avlidnes syskon på arvet istället. Om syskonen inte är i livet får deras barn ärva och finns det inga sådana så är det syskonens barnbarn och så vidare som får ärva.

Som jag förstår din fråga finns det dels barnbarn till en av den avlidna fastern syskon och dels syskonbarn till henne. Om inte någon av hennes föräldrar är i livet kommer hennes syskon att få ta lika del av hennes egendom. Eftersom jag inte vet hur många syskon det finns kan jag inte räkna ut det helt. Om hennes avlidnes brors barn inte är i livet men barnbarn är det har de rätt att ärva hennes brors del. Om hon har syskonbarn som är från ett annat syskon har dessa rätt att ta del av det syskonens del av arvet.

Sammanfattning
Det går att den ena syskonens barnbarn till den avlidne fastern ärver en del av egendomen även om ett annat syskon till den avlidne har barn som är i livet.

Lawline RådgivareRådgivare