Ta över hus och bolån, sambos

Jag skulle vilja veta vad som gäller vid en seperation mellan sambos och vi står båda på både hus och bolån och han vill skriva över både hus och bolån på sig, hur går det till när han ska lösa/köpa ut mig från både hus och bolån ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns tre olika alternativ hur ni kan gå till väga med bolånen vid en separation:

Ni fortsätter att stå på lånen gemensamt fram till dess att ni säljer bostaden. Det är även ett alternativ när ingen av er har möjlighet att ta över hela lånet själv och bolåneavtalet fortsätter att löpa på som vanligt.
En av er tar över hela bolånet. Ni måste kontakta er bank för att få deras godkännande. Bankerna gör en individuell prövning i varje enskilt fall. Banken kan behöva göra en ny kreditprövning för att undersöka om den som vill bo kvar i bostaden har återbetalningsförmåga. Om den av er som ska bo kvar har möjlighet att stå för hela bolånet, godtar banken det i de flesta fall och skriver då om skuldebrevet för lånet.
Ni säljer bostaden och löser bolånet direkt i och med försäljningen. Tänk på att om ni löser ett bolån med bunden ränta innan bindningstiden för lånet har gått ut kan banken kräva ränteskillnadsersättning

För att köpa ut dig så kan din f.d. sambo antingen betala hela summan på en gång om det är en möjlighet och i annat fall kan ni upprätta ett skuldebrev om hur och när betalningen ska ske. Detta kan ni enkelt bestämma själva hur det ska fungera i och med att det råder avtalsfrihet. Behöver ni hjälp att upprätta ett sådant avtal kan ni ta hjälp av en av Lawlines familjejurister här.

Har du kompletterande frågor är du välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Linn GustafssonRådgivare