FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis30/03/2016

Ta tillbaka en gjord polisanmälan

Hej,jag har anmält min man för misshandel,nu vi är skilda han flyttade och fick jobb,och det är alt som jag vill.Nu jag vill dra tillbaka anmälan för jag vill lösa alt och börja leva.Vad kan jag göra att lösa det ,vem ska jag ringa och sa att jag vill dra tillbaka anmälan

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

En polisanmälan som är gjord kan inte dras tillbaka, och detta beror på att polisen är skyldiga att utreda misstänkta brott. Eftersom misshandel är ett brott som hör under allmänt åtal så är upp till åklagaren att besluta om åtal ska väckas eller inte (rättegångsbalken 45 kap. 1 § se här). Åklagaren kommer att väcka åtal om tillräckliga skäl, bevis osv finns för det. Du kan dock ta kontakt med polisen på exempelvis telefon om du vill ändra eller lägga till något i din polisanmälan, men den kan inte dras tillbaka och den kan inte ändras till att gälla en annan händelse. Du kan även meddela att du inte vill medverka i en eventuell utredning.

Det är inte alltid en polisanmäld händelse leder till åtal eftersom åklagaren kan besluta att åtal inte ska väckas eller att polisen anser att det är uppenbart att brottet inte kan utredas, och att en förundersökning därför inte kan startas eller att den måste läggas ned.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare